Kinderen moeten hun plaats in de maatschappij geleidelijk innemen. Geef ze een open blik mee! Betrek ze bij de buurt en de maatschappij door daarin zelf een actieve rol te spelen.
De digitale versie van:
Educare 2013 nummer 5
In dit nummer onder andere: Kinderen van nu verbazen zich over de Zwarte Piet van Vroeger, en niet alleen over zijn kleur. Wat? Een roe? Mocht hij slaan dan? En wie bepaalt wat zoet is, en wat stout?
De kinderen in Ridderkerk krijgen sinds kort lessen in ridderlijkheid: opkomen voor de zwakkeren, open en eerlijk zijn en contact blijven houden.
Het 'heerlijk avondje' met je ADHD'er, hoe je je dyslectische kind door de sinterklaasgedichten heen helpt. En hoe vier je sinterklaas met een kind met autisme, die niet van verrassingen houdt?
Leef jij de waarden die je belangrijk vindt? En hoe geef je daar vorm aan? Ben jij de vader/moeder/juf meester die jij je kind gunt?
En meer............
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
Tijd - hoe gaan wij ermee om?
Praktische tips voor ouders en leerkrachten over tijsbeleving van kinderen: hoe ga je ermee om en wat kun je ermee leren?
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit March 2013 :
Interview met Paul de Blot
Aantasting van het kindsysteem: Het onderwijs is niet gericht op kinderen, maar op volwassenen. Het kind moet zo veel leren van buiten naar binnen, dat het geen kans heeft om zich van binnen naar buiten te ontwikkelen. Een kind is van nature nieuwsgierig, verwondert zich, bewondert alles, zoekt relaties, zoekt vrienden, is heel gevoelig voor liefde. En dat wordt kapotgemaakt door een onderwijssysteem met zogenaamde pedagogen, die dénken over het kind, maar niet erváren wat het kind ervaart.
Verder lezen »
Ook interessant:
Mandala kleurplaat
Deze Mandala kun je gebruiken bij een les over CO2 en milieu.
Zie ook EducarePlus, jaargang 29, nummer 4 (september 2011).
Verder lezen »