Een kind dat in verbinding is met zichzelf, leert kennen wat in hemzelf leeft. Het ervaart zichzelf. Dit kind respecteert zichzelf en is zelfbewust.
De digitale versie van:
Educare 2014 nummer 1
Het is opvallend hoe weinig aandacht er binnen het onderwijs is voor creativiteit, terwijl we ons moderne leven geheel aan die menselijke eigenschap te danken hebben. Binnen het onderwijs lijkt het teruggedrongen naar de knutsel- en tekenles. En zelfs daar speelt het een marginale rol. Werkbladen en kleurplaten zijn nu eenmaal gemakkelijk. En we willen kunnen meten! Dat lukt niet als 30 leerlingen zelf gaan denken. Toch kunnen we niet zonder de kracht van ons creatieve vermogen. Dus hoe doen we dat: meer ruimte voor creativiteit in het onderwijs? In dit nummer laten we een aantal deskundigen aan het woord. Ze laten hun licht schijnen op de mogelijkheden en wijzen ons op kansen die we laten liggen. Met een knipoog naar de belastingdienst: makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
De grote voorjaarsschoonmaak!
Met minder spullen door het leven, voor jezelf en voor je kinderen. Lekker samen boenen en spelen met sop. Reinig je gemoed, je hoofd, je huis èn je straat. Niet alleen verfrissend en gezellig, maar ook goed voor zo veel andere dingen. Zelfs de zinnen die je uitspreekt en de tekeningen die je maakt zullen na het lezen van dit katern opgeruimder zijn!
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit March 2015 :
Onderwijs gaat ons allemaal aan
"Wat bezielt je om je met het onderwijs te bemoeien?” Dit vroegen we Claire Boonstra die, gepokt en gemazeld in het bedrijfsleven, in 2012 Operation Education oprichtte. In het antwoord op die vraag vonden we haar bezieling. Ontmoeting met een omdenkster avant la lettre.
Verder lezen »
Ook interessant:
Vlinderwijze Regenboogtalentenrapport
Bij Educare 2014 nummer 3, pagina 6-9.
Tweejaarlijks krijgen de kinderen een Regenboogtalentrapport waarbij ze zelf, de leerkracht en de ouder bij elk talent aangeven of ze hun talent nog niet ontwikkeld hebben (eitje), of al een beetje (rups) of in volle transformatie (cocon) of al kunnen uitstralen (vlinder).
Vlinderwijs / Kinderwijze scholen – Antwerpen
Verder lezen »