Een kind dat in verbinding is met zichzelf, leert kennen wat in hemzelf leeft. Het ervaart zichzelf. Dit kind respecteert zichzelf en is zelfbewust.
De digitale versie van:
Educare 2014 nummer 2
Heb jij de moed om te veranderen, voor jezelf op te komen, je plek in te nemen? Dat je durft te laten weten dat de manier waarop je moet leren niet bij je past, of dat je niet gelukkig bent op school. Dat je voor jezelf mag opkomen en dat iedereen dan een stukje opschuift. Net zo lang tot het schikt: iedereen in zijn schik is.
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
Spannend, vies... wat mag en wat kan?
Spannend spel, mag dat nog wel? In een boom klimmen, vuurtje stoken, over een hoge balk lopen, slootjes springen. Scharrelkinderen zijn een bedreigde diersoort Er is grote behoefte aan stukjes onland. Er moeten meer ontstemmingsplannen komen! Jongens willen rauzen. Teveel vrouwen in de opvoeding beperkt jongens in hun natuurlijke gedrag. Mannen grijpen minder snel in bij ruzies, vinden dingen niet zo gauw gevaarlijk en accepteren blauwe plekken als niet te vermijden deel van het leven. Kleerscheuren? Moet kunnen! Vies worden en een gat in je broek zijn geen probleem, als je maar goede speelkleren hebt.
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit September 2012 :
Praten zonder geweld
Eerder gepubliceerd in Educare lente 1999.
Marshall Rosenberg zet de principes van geweldloze communicatie neer in een presentatie met een hoog theatergehalte met z'n markante kop en twee handpoppen - een jakhals en een giraffe. Humoristisch en onmiskenbaar duidelijk.
Verder lezen »
Ook interessant:
Armoede en rijkdom in spel en speelgoed
Sinterklaas tast weer diep in de buidel om alle kinderen het mooiste speelgoed te geven dat hij kan vinden. Helaas leidt al dat dure speelgoed niet vanzelfsprekend tot rijk spel. Wat is rijk spel, en welk speelgoed lokt fantasievol spel uit?
Verder lezen »