Respect voor de materie bouwen kinderen op door zorgzaam te zijn voor de dingen om zich heen, door te weten wat voor werk er is gedaan voor het speelgoed wat je in je handen houdt.
De digitale versie van:
Tijdschrift Educare - nummer 5 uit 2008
In ons interview vertelt Hans Lemmens hoe een andere kijk op kinderen met ADHD en autisme zowel hem als het kind veranderde. Emma Krebs laat zien hoe zij dankzij haar open blik met straatschoffies in gesprek komt. Heleen de Hertog legt uit dat een nuchtere blik op je eigen gedrag een hoop opvoedwerk scheelt.
Als je anders naar de dingen kijkt verandert alles. Schrijven over te druk belaste leraren en lastige kinderen laten we graag aan anderen over. We laten liever oplossingen zien. Zoals een katern vol tips voor meer verbondenheid in het kinderleven.
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
Iedereen kan toveren
Leer kinderen luisteren met magische woorden. Dat kan met spelletjes, maar ook jouw eigen woordgebruik kan magisch zijn! Werk spelenderwijs aan het taalgevoel van kinderen door toverspreuken te bedenken. En ontdek hoe je om kunt gaan met het magisch denken van kinderen.
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit January 2013 :
Jezelf zijn gaat dieper dan je denkt
In deze tijd leeft er, bij steeds meer van ons, het verlangen om onszelf te zijn. We willen het werk doen dat we leuk vinden, we willen zeggen wat we vinden en op onze eigenwijze manier keuzes maken. Maar bij veel van ons lukt dit nog niet.
Verder lezen »
Ook interessant:
Holt Replies to British School Study
A story in your morning edition of 4/26/76, headed "British School Study Rates Old-Fashioned Ones Higher" tells us that a te8111 of Brit- ish researchers testing chil- dren in 671 British schools at the beginning and at the end of a school year, found that the children in old- fashioned schools, co•pared to the children in progress- ive schools, were three or four aonths ahead in reading ability and English, and four or five months ahead in Math- ematics. To The Editor: John Holt
Verder lezen »