Respect voor de materie bouwen kinderen op door zorgzaam te zijn voor de dingen om zich heen, door te weten wat voor werk er is gedaan voor het speelgoed wat je in je handen houdt.
De digitale versie van:
Educare 2013 nummer 4
In het septembernummer staat o.a. een interview met Claire Boonstra, over de onzin van status en de herwaardering van waarden in het onderwijs; het recht van het kind zijn eigen levensvisie te ontwikkelen; de weg van wens naar werkelijkheid; en hoe je kunt omgaan met alle 'zooi' die je kind via smartphone en tablet veel te gemakkelijk binnenkrijgt.
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
Katern Sinterklaas 2010
Sinterklaas vieren samen met kinderen: tradities, gewoonten en rituelen; verlanglijstjes zijn niet nodig; speculaas, anijsmelk en mandarijntjes; wie gelooft er nog in de Sint?
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit August 2014 :
Action painting: helemaal WOW in de verf
Veel kinderen vinden het in het begin gek en moeten erom lachen. Maar als ze eenmaal de slag te pakken hebben, gaan ze er met veel plezier volledig in op. Action painting is een spontane manier van schilderen waarbij wat je voelt omgezet wordt in actie.
Verder lezen »
Ook interessant:
Opvoeden in Verbondenheid - inkijkje
Het gebeurt toch bij iedereen? Ons kind pest, trappelt van woede, gooit met speelgoed. Of als ze al iets groter zijn: vandalisme, spijbelen, onverwerkt verdriet… Hoe gaan we daar best mee om? Hoe voorkomen we probleemgedrag? Opvoeden: we willen van onze kinderen, kleinkinderen, leden in onze jeugdbeweging ‘goede mensen’ maken. Die voor de wereld en de mensen om hen heen verantwoordelijkheid opnemen. En die dat doen vanuit zichzelf - en niet ‘omdat het moet’. Anouk Depuydt ontwikkelde ‘Verbondenheid’: een invalshoek waar we antwoorden in kunnen vinden. In het onderwijs leverde dat al vele rijke ervaringen op: de bewijzen zijn er, het loont. Hoog tijd dus om deze aanpak uit te breiden naar het gezin, de buurt, de kinderopvang, de jeugdbeweging.
Het boek kan besteld worden via onderstaande link:
Verder lezen »