Tussen twee personen die elkaar tegenkomen is er altijd communicatie. De kwaliteit van die communicatie is bepalend of het tot een verbinding komt.
De digitale versie van:
Educare 2014 nummer 1
Het is opvallend hoe weinig aandacht er binnen het onderwijs is voor creativiteit, terwijl we ons moderne leven geheel aan die menselijke eigenschap te danken hebben. Binnen het onderwijs lijkt het teruggedrongen naar de knutsel- en tekenles. En zelfs daar speelt het een marginale rol. Werkbladen en kleurplaten zijn nu eenmaal gemakkelijk. En we willen kunnen meten! Dat lukt niet als 30 leerlingen zelf gaan denken. Toch kunnen we niet zonder de kracht van ons creatieve vermogen. Dus hoe doen we dat: meer ruimte voor creativiteit in het onderwijs? In dit nummer laten we een aantal deskundigen aan het woord. Ze laten hun licht schijnen op de mogelijkheden en wijzen ons op kansen die we laten liggen. Met een knipoog naar de belastingdienst: makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
Zet de bloemetjes buiten
Met bloemen valt zoveel te beleven. Je kunt er je zintuigen mee prikkelen, je eten mee opfleuren, over ze schrijven of ze aan alle kanten bestuderen. Je kunt van bloemen een bijzondere herinnering maken aan personen of periodes. En wat dacht je ervan om bloemen te gebruiken als woordzoek-inspiratie of om mee te rekenen?
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit March 2015 :
Gecertificeerde Ja-maar vrije school
zit stil, hou je mond, niet rennen in de gangen, ga rechtop zitten! Hoe vaak heb je dit als kind niet gehoord? En hoe vaak roep je dit nu als leerkracht? Sommige scholen zijn er dan ook mee gestopt. In plaats van vermaningen, zorgen ze voor plekken waar kinderen naar hartenlust kunnen rennen, praten of hangen. De eerste Nederlandse school die in haar gangen een renbaan maakt, mag zich van Omdenken officieel een 'Ja-maar vrij gecertificeerde school' noemen...
Verder lezen »
Ook interessant:
Vlinderwijze Regenboogtalentenrapport
Bij Educare 2014 nummer 3, pagina 6-9.
Tweejaarlijks krijgen de kinderen een Regenboogtalentrapport waarbij ze zelf, de leerkracht en de ouder bij elk talent aangeven of ze hun talent nog niet ontwikkeld hebben (eitje), of al een beetje (rups) of in volle transformatie (cocon) of al kunnen uitstralen (vlinder).
Vlinderwijs / Kinderwijze scholen – Antwerpen
Verder lezen »