Klik op één van de links hiernaast voor een overzicht van vragen over de diverse onderwerpen.
Wanneer je jouw vraag niet op deze pagina’s ziet staan, dan kun je je vraag direct aan ons stellen per email. Zie hiervoor onze contactinformatie…
Klik op één van de links hiernaast voor een overzicht van vragen over de diverse onderwerpen.
Wanneer je jouw vraag niet op deze pagina’s ziet staan, dan kun je je vraag direct aan ons stellen per email. Zie hiervoor onze contactinformatie…
De digitale versie van:
Educare 2014 nummer 4
Steeds meer leraren ontdekken de kracht van kunst als leermiddel. Als motor om in beweging te komen; als verleider om nieuwsgierig uit te reiken naar het nieuwe. Als drempelverlager om nieuwe informatie toegankelijk te maken. Als verzachter om het oude los te laten. Als blikopener om ruimte te maken voor nieuwe inzichten.
In dit nummer onderwerpen die je als ouder, opvoeder of leraar direct kunt toepassen. Ook thuis en in de kinderopvang; kinderen leren tenslotte overal!
Verder lezen »
Korte, praktische tips met als thema:
Ik voel, ik voel, wat jij niet voelt, of toch?
Gevoelens zijn als golven van de zee. We kunnen ze niet stoppen, maar we kunnen wel zelf kiezen op welke we gaan surfen.
Verder lezen »
Zomaar een artikel uit March 2013 :
Interview met Paul de Blot
Aantasting van het kindsysteem: Het onderwijs is niet gericht op kinderen, maar op volwassenen. Het kind moet zo veel leren van buiten naar binnen, dat het geen kans heeft om zich van binnen naar buiten te ontwikkelen. Een kind is van nature nieuwsgierig, verwondert zich, bewondert alles, zoekt relaties, zoekt vrienden, is heel gevoelig voor liefde. En dat wordt kapotgemaakt door een onderwijssysteem met zogenaamde pedagogen, die dénken over het kind, maar niet erváren wat het kind ervaart.
Verder lezen »
Ook interessant:
Opvoeden in Verbondenheid - inkijkje
Het gebeurt toch bij iedereen? Ons kind pest, trappelt van woede, gooit met speelgoed. Of als ze al iets groter zijn: vandalisme, spijbelen, onverwerkt verdriet… Hoe gaan we daar best mee om? Hoe voorkomen we probleemgedrag? Opvoeden: we willen van onze kinderen, kleinkinderen, leden in onze jeugdbeweging ‘goede mensen’ maken. Die voor de wereld en de mensen om hen heen verantwoordelijkheid opnemen. En die dat doen vanuit zichzelf - en niet ‘omdat het moet’. Anouk Depuydt ontwikkelde ‘Verbondenheid’: een invalshoek waar we antwoorden in kunnen vinden. In het onderwijs leverde dat al vele rijke ervaringen op: de bewijzen zijn er, het loont. Hoog tijd dus om deze aanpak uit te breiden naar het gezin, de buurt, de kinderopvang, de jeugdbeweging.
Het boek kan besteld worden via onderstaande link:
Verder lezen »