Tip over verbondenheid met Jezelf

Rust in de gymzaal

door Marien van Os

Heel oud, maar nog steeds gewaardeerd: pittenzakjes. Het zijn katoenen zakjes met mais gevuld die op de meeste scholen wel te vinden zijn. Ze worden voor allerlei gymdoelen gebruikt, zoals gooien, vangen, balanceren, stapelen, vingermotoriek. Maar heb je ze wel eens gebruikt als ‘cooling down’ na een gymles of voor een rustgevend moment in de klas?

Haal de pittenzakken weer tevoorschijn

  • Pittenzakje op het hoofd
    Help kinderen te ‘aarden’. Laat ze  in kleermakerszit zitten, rustig in- en uitademen. Leg een pittenzakje op het hoofd van de kinderen die helemaal stilzitten en klaar zijn om het pittenzakje te ontvangen. Laat ze zo even stil zitten en rustig in- en uitademen. Dit spel geeft rust: de zwaarte en de immobiliteit van het zakje op het hoofd helpt het kind ‘naar binnen’ te gaan. Zo kan het kind even helemaal in de stilte ‘zakken’.

  • Rondlopen zonder dat het zakje valt
    Sta voorzichtig op zonder dat het valt! Loop nu voorzichtig door de ruimte heen. Kan je ook achteruit, een rondje draaien, gaan zitten en gaan staan?

  • Kleur voelen
    Zitten in kleermakerszit, met je ogen gesloten. Je krijgt een zakje op je hoofd gelegd. Kun je voelen welke kleur het is? Dit kun je ook als groepsspelletje doen. Iemand mag in de kring zitten en een ander kind mag het zakje zachtjes op het hoofd van het kind leggen. Is het toeval, of voelen sommige kinderen werkelijk de kleur?

  • Pizza beleggen
    Een kind ligt in het midden van de kring op zijn buik met zijn ogen dicht. Als je wordt aangewezen loop je zo zacht je kan naar het kind toe en legt een zakje ergens op het lichaam (pizza beleggen). Het kind dat de pizza is, probeert te voelen hoeveel zakjes er op zijn lijf liggen.  Een heerlijke rustgevende oefening voor tussendoor in de klas of als afsluiting van een gymles.

Thuis kun je natuurlijk ook dergelijke spelletjes doen! Een pittenzakje maak je zo, wat erin zit maakt niet zoveel uit. Alle bonen zijn geschikt.

Deze spelletjes komen uit de 2-daagse training voor leraren: ‘Groep in Balans’ vanYokidoki. Kijk voor trainingsdata hier of ga voor informatie naar www.yokidoki.nl

Over de auteur van deze tip

Als trainer, docent en coach wil ik kinderen, jongeren en volwassenen inspireren tot het (her)vinden van hun innerlijke kracht en spirit. Dit doe ik door ze te leren verbinding maken tussen hoofd, hart en lijf met yoga-, ontspannings-, vitaliteit- en bewustzijnslessen/cursussen/workshops.
Met Yokidoki verzorg ik verschillende workshops en trainingen op dit gebied voor onderwijs en kinderopvang op locatie. De 2-daagse training ‘Chillen met je billen’ (Groep in Balans) voor leerkrachten en pedagogische begeleiders geef ik enkele keren per jaar in de inspiratie-ruimte bij Educare.

Mijn andere passie is voeding en gezondheid. Wellicht ken je me van Educare, waar ik tot voor kort veel van mijn kennis en ervaring kwijt kon als vaste auteur voor de gezondheidsrubriek.
Op www.yokidoki.nl kun je je aanmelden voor een gratis e-cursus ‘Chillen met je billen’. Op www.yokidokigezond.nl kun je het gratis e-book ‘Gezond het jaar rond’ downloaden.

Naam: Marien van Os
Ilja Regenboogyoga
Website:

Meer tips van Marien »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.