Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Wereldwensen

door Marijke Sluijter

Neem op 1 januari, ’s morgens om negen uur, met je kinderen deel aan de jaarlijkse kindermeditatie. Deze activiteit is jaren geleden door het Childrens’s Peace Council geïnitieerd en wordt nog steeds door groepjes kinderen over de hele wereld gedaan.

Eens per jaar, op 1 januari begint in Nieuw Zeeland de eerste kindermeditatie. Groepjes kinderen maken bootjes van takjes waarop zij hun beste wensen voor de aarde de wereld insturen. Op het bootje zetten ze een kaarsje of een vuurpotje en een briefje met hun beste wensen.

Ze staan stil bij de symboliek van water. Water verbindt alle mensen met elkaar. Water dat eerst bij jou is komt later bij een ander, als golfje, of als regendruppel. Over het water kun je je beste wensen sturen, net als flessenpost.

Voor ze het bootje van de kant afduwen beloven ze dat ze zullen proberen te zijn als dit lichtje (zie onder). Je kunt het zien als een universele belofte dat door elk kind, ongeacht zijn (al dan niet religieuze) achtergrond, gezegd kan worden. Het is dan ook mooi als dit met kinderen uit diverse culturen kan worden gedaan.

Elk uur, in elke tijdzone zijn er weer nieuwe groepjes die dit ritueel herhalen, zodat uur na uur een ring van licht om de aarde ontstaat.

Leer alle kinderen deze universele belofte:

Ik wil zijn als dit kaarsje:

Ik breng licht in het duister,
geef warmte waar kou heerst,
en maak de wereld elke dag mooier.

Ik breng vrede in mezelf en om mij heen
en als het eens niet lukt zal ik niet
treuren, maar het weer proberen.

Mijn hart is vol licht en liefde,
vreugde en vertrouwen.

Marguerite Smithwhite, International Children’s Peace Council

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.