Tip over verbondenheid met Jezelf

Rust in de tent

door Pia de Blok

Wanneer je kind erg druk of ongedurig is, dan is het zinvol het zo vaak mogelijk tot rust te brengen door rustmomenten te creëren. Als je het goed doet zul je zien dat die rust vanzelf inwerkt en je kind ook op andere momenten rustiger wordt. Je kunt aan van alles denken, zoals spelletjes die ervoor zorgen dat iets langzaam verloopt zoals: we doen wie het langzaamst kan bewegen, zoals een mime speler. Hoe trek je dan je sokken aan? Hoe dekt een mimespeler de tafel? (Wel een kwartiertje eerder beginnen!)

Creëer avondrust met een ‘ogen-dicht-verhaal’

‘s Avonds wanneer je je kind naar bed brengt kun je in plaats van voorlezen ook eens een geleide meditatie doen. Dat is een verhaaltje dat je kind met de ogen dicht beluisterd en waarnaar het van binnen naar de plaatjes kan kijken. Een verademing voor de dolgedraaide koppetjes die een dagelijks bombardement van visuele prikkels maar met moeite kunnen verwerken.

Een voorbeeld:

Doe het licht vast uit, eventueel een nachtlampje aanlaten. Oogjes dicht en stel je eens voor dat: “Je in een prachtige omgeving bent. En dat het mooi weer is en je loopt daar helemaal ontspannen, je voelt je heerlijk. Kijk eens wat voor omgeving het is, is het bos, zijn er heuvels, is het aan zee op het strand?”

Laat je kind dat niet hardop zeggen, je hoeft dat niet te weten. Anders stoort het in het naar binnen gaan van zichzelf bij het kind. Praat met een zachte stem en vertraag, zodat je kind rustig in slaap kan vallen.

Zeg verder: “Terwijl je daar bent komt er een prachtige vogel aan en tot je verwondering kan die praten. De vogel zegt: ‘zullen we samen verder wandelen?’
Ja, dat wil je wel. Samen lopen julie daar in die prachtige omgeving en soms zeggen jullie iets daarover tegen elkaar. Jullie lachen soms en hebben het fijn met elkaar.

Even niets zeggen.

Dan zegt de vogel, ‘zullen we daar op dat stille plekje gaan zitten?’ Zullen we daar even uitrusten? Daar is het een prachtig plekje voor. Jullie wandelen er samen naar toe en je gaat daar heerlijk zitten of liggen. De vogel zit naast je. Het is er heerlijk rustig.
Hè hè, zegt de vogel, hier hoeven we helemaal niets. Wat is dat heerlijk rustig. En stil. Jij voelt dat ook zo, je hoeft helemaal niets en zo vallen jullie in een heerlijke diepe slaap.”

Over de auteur van deze tip

Pia de Blok is sinds 1983 yogadocente. Verder is zij auteur van ‘Onbeperkt ontspannen voor jongeren’, Uitgever; www.toorts.nl en van Advaita Sprookjesboek, Uitgever; Koppenhol. Zij heeft een Praktijk met individuele begeleiding in Yoga-adem- en ontspanningstechnieken met inzicht in non-dualiteit (2000).
Vanaf 2004 geeft Pia lessen op middelbare en hogere scholen in de zelfontwikkelde vorm: ‘Ontspanningstechnieken, met Inzicht in non-dualiteit: er is geen werkelijke scheiding tuussen jou en anderen. Onafhankelijk van b.v. drugs of alcohol vind je de echte ontspanning allereerst in jezelf. Er is sinds 2007 een Opleiding/bijscholing voor leerkrachten, jongerenwerkers maar ook voor coaches van volwassenen e.a. Deze is erkend door de Vereniging van Yogaleerkrachten Nederland. Info; www.a-dvaita.net Zij heeft voor De Goudse Waarden in Gouda een 8 wekelijkse Module ontwikkeld voor een Havo 4 en 5 klas. Verder geeft Pia naast workshops ook gastlessen op de Hogeschool Rotterdam. You Tube kanaal Pia; www.youtube.com/user/Piadeblok

Naam: Pia de Blok
Ontspannen met Inzicht in non-dualiteit
Website:

Meer tips van Pia »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.