Tip over verbondenheid met de Natuur

Gras!

door Marijke Sluijter

Groen is gras, groen is gras, onder mijne voeten, heb verloren beste kind, zou hem zoeken moeten… Dit kinderliedje zou je kunnen opvatten als een oproep om het contact met de natuur te herstellen. Het is een goed idee om gewoon met het meest voor de hand liggende te beginnen, inderdaad: gras!

Kinderen kennen gras voornamelijk als decoratief element (gazons) of vloerbedekking (voetbalvelden). Ze horen volwassenen mopperen dat er teveel gras tussen de stenen groeit of dat het gazon alweer gemaaid moet worden. O ja, en het voetbalgras is vanwege de onvoorspelbaarheid van echt gras van kunststof… Hoog tijd om kennis te maken met de schoonheid en enorme diversiteit van gras!

Ga met je kind in het gras liggen

Zoek een graslandje uit met hoog opgeschoten gras, bij voorkeur in een tijd dat het bloeit. (Hopelijk is niemand allergisch…) Ga er zo in liggen dat niemand je meer ziet. Kijk nu eens vanaf deze positie naar het gras. Wat zie je, hoor je, ruik je, voel je? En wat proef je als je een halmpje in je mond steekt en erop bijt? En wat krioelt daar allemaal? Hoe zou zo’n kevertje dit oerwoud ervaren? Vertel elkaar eens wat dit diertje allemaal meemaakt?

Als je lang genoeg gelegen hebt is het tijd om weer naar huis te gaan. Natuurlijk neem je een mooi veldboeket mee… en misschien ontdekken jullie dan wel dat er ontzettend veel soorten graspluimen zijn. Die uit allerlei soorten gras ontspringen, die op allerlei grondsoorten groeien, die allemaal anders voelen, er anders uitzien… Voor je het weet ben je een studie graskunde aan het doen!

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

3 reacties

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()