Maatschappelijke projecten zijn educatief. Denk maar aan leren samenwerken, juiste keuzes maken, jezelf inzetten voor je omgeving, iets leren maken waar je misschien niet iets tastbaars voor terug krijgt. Dat laatste is waarschijnlijk net dĂĄt waar het om draait bij verbonden zijn met de maatschappij: kinderen ervaren de waarde van het immateriĂ«le. Het kan zoân fijn gevoel geven als je iets voor een ander doet vanuit je hart, als je samen een parkje schoonmaakt of even nadenkt over hoe je het gezelliger kunt maken in jouw straat.
Bespreek met kinderen wat zij doen voor de maatschappij
Met de leerlingen in je klas kun je filosoferen over wat de maatschappij eigenlijk is. Ter voorbereiding lees je het verhaal voor van De Kleine Prins (Antoine de Saint-Exupéry).
Bespreek daarna je hoe de prins vanuit zijn hart en zijn onschuld leeft, graag het goede wil doen en de ik-figuur (de piloot) leert hoe hij zachtaardig met mensen kan omgaan. Vervolgens vraag je hoe kinderen vriendelijk met hun klasgenootjes kunnen omgaan. Met hun ouders? Met de buren of met kinderen uit de straat achter hun huis?
Maak zichtbaar wat ieders bijdrage aan de maatschappij is met een collage: Laat alle sterren stralen!
Plak op een groot vel gekleurd karton een gouden ster. Om die ster heen maken de kinderen hun eigen sterretje met daarin hun geschenk aan de maatschappij. De een doet dat wellicht door zijn hond trouw uit te laten, een ander kind door oma wekelijks te bellen of door boodschappen te doen voor zijn moeder.
Thuis kun je dit natuurlijk ook doen. Wat is de bijdrage van jullie als gezin aan de maatschappij?