Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Verbondenheid leidt tot motivatie

door Linda Spaanbroek

De band die kinderen en volwassenen met elkaar hebben, is cruciaal voor een gezonde en optimale ontwikkeling. Een veilige, warme omgeving die explorerend gedrag waardeert, aanmoedigt en eventueel begeleidt, moedigt leerlingen aan om nieuwe dingen uit te proberen. Dit bevordert de ontwikkeling en het welbevinden.

Sociale verbondenheid – de verbondenheid met de mensen om je heen – is één van de drie psychologische basisbehoeften van een mens. Bevrediging van deze basisbehoeften leidt tot verhoogde motivatie, optimale groei en psychische gezondheid; kortom: tot lekker in je vel zitten. Zodra één van de drie ontbreekt, dalen motivatie en welbevinden en kunnen allerlei lichamelijke, psychische en gedragsproblemen ontstaan.

Hoe kinderen en volwassen met elkaar omgaan is zodoende een aspect dat op veel scholen grote aandacht krijgt. Hierbij ligt de focus veelal op het scheppen van een veilig school- en klassenklimaat.

Word je bewust van negatieve invloeden

Er zijn echter ook andere facetten dan alleen veiligheid die invloed hebben op de sociale verbondenheid die leerlingen ervaren. Facetten waarvan niet bekend is hoe zij de motivatie en het welzijn van leerlingen ongemerkt beïnvloeden.

Een subtiele maar negatieve invloed op de sociale verbondenheid wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door :

  • Het beoordelen van de prestaties. Dit zorgt namelijk voor onderscheid tussen leerlingen. Je hoort bij de A’s of bij de B’s, bij de snelle lezers of bij de langzame. Voor leerlingen die hier gevoelig voor zijn of die vaak tot de ‘mindere’ groep behoren, kan dit hun relatie met de andere kinderen negatief beïnvloeden. Daarnaast beïnvloedt beoordelen de relatie tussen kind en beoordelaar. Zo kan het heel lastig zijn om je verbonden te voelen met de leerkracht die jou telkens niet hoger dan een E of een 4 geeft.
  • Zelfstandig werken, wanneer dit in praktijk neerkomt op ‘alleen werken’. Hierdoor wordt groepsgeoriënteerd gedrag niet aangemoedigd en is er geen positieve impuls voor de sociale verbondenheid.
  • Machtsuitoefening door de leerkracht/docent. Macht klinkt hier nogal zwaar – zeker omdat een leerkracht/docent zelden bewust zal kiezen voor machtsgebruik. Maar macht zit in heel veel kleine dingen waarbij de volwassenen het kind oplegt wat ‘moet’.

Over de auteur van deze tip

Ik heb een passie voor talentontwikkeling en geluk. In mijn optiek zijn werk en school hierin heel bepalend. Ik vind het ontzettend belangrijk dat mensen, klein en groot, in hun werk en op school hun talenten kunnen ontplooien. Dat ze gemotiveerd de dingen kunnen doen die hen waardevol maken voor de mensen om hen heen.

Ik werk vanuit de gedachte dat als je doet waar je goed in bent en waar je je goed bij voelt, werken en leren geen zware taken meer zijn , maar juist plezier en voldoening geven. Zodat het voelt als spelen. Alsof je alle dagen pauze hebt!

De gang van zaken op school die wij als ‘gewoon’ zijn gaan beschouwen, is helaas niet altijd goed voor de verbondenheid – en daarmee de motivatie – die leerlingen ervaren. Je kunt hier heel goed anders en bewuster mee omgaan!

Het eBook ‘7 Motivatiekrachten in uw School’ kan je hierbij helpen. Je kunt het op mijn website www.alledagenpauze.nl gratis en vrijblijvend aanvragen.

Naam: Linda Spaanbroek
Alle Dagen Pauze
Website:

Meer tips van Linda »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.