Tip over verbondenheid met Algemeen

Een kleuter is geen leerling, maar een onderzoeker

door Marijke Sluijter

Wij zijn behoorlijk lastig voor een onderzoekend, ontdekkend kind. Met ons idee dat er geen tijd te verliezen is jagen we het op, slaan stappen over en verwachten instant resultaat.

Het onderwijs is voor een jong kind de wereld op zijn kop: een kind wil eerst onderzoeken, dan ontdekken en dan pas leren. Dat heet in kindertermen spelen…

Door ons ongeduld schotelen we kinderen veel te snel letters en cijfers voor, terwijl het kind nog niet eens weet wat het nut ervan is. Veel kinderen kunnen zich daardoor niet voldoende verbinden met lees-en rekenlesjes, raken hun interesse kwijt en haken af.

Gooi eens een doos lucifers leeg

Om je niet alleen met een stukje droge tekst te laten zitten geef ik je een voorbeeld van een onderzoek dat je je kinderen kan voorschotelen:

Keer een doos lucifers om op tafel. Vraag hoeveel manieren ze kunnen bedenken om ze te tellen. Dat kan een voor een zijn, in tweetallen, groepjes, maar ook door ze te wegen, even grote stapels te maken, of er allemaal tien pakken en zo tellen, etc. Die schrijf je allemaal op.

Dan vraag je wat volgens hen de snelste manier is. Probeer er een paar (stopwatch erbij!). Moet jij eens zien hoe betrokken ze zijn!

Een kleuter is geen leerling. Lees hier meer over druk op en drukte in het onderwijs aan het jonge kind.

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.