Tip over verbondenheid met de Ander

Een lesje in gehoorzaamheid

door Marijke Sluijter

Ik speel met mijn kleinzoon. We hebben al een hut gebouwd die van huis, naar kasteel, naar ziekenhuis nu gevangenis wordt. Ik krijg duidelijke instructies over hoe het verhaal verloopt. Met klittenband moet de boef  worden vastgemaakt en streng toegesproken. Zo: diepe frons! Hij speelt een ninjaverhaal na, uit een boekje dat hij van zijn vriendje kreeg.

Dan moet ik de gevangene zijn. Hij kijkt me aan met bijpassende ninjafrons en zegt streng: ‘Jij moet mij gehoorzamen!’ ‘Maar als jij me gemene dingen wilt laten doen, wat dan?’ zeg ik in een reflex uit mijn eigen kindertijd. (Mijn ouders waren zich rotgeschrokken van de 2e wereldoorlog, dus gehoorzaamheid was verdacht.) De frons in zijn hoofdje wordt dieper. Daar moet hij over nadenken. Ach gut, denk ik, het kind is pas vijf, laat hem. We spelen verder en ik hoef gelukkig geen gemene dingen te doen.

‘s Avonds, als ik zonder kijken een voorleesboek pak blijkt het universum hem wél groot genoeg te vinden voor een lesje in gehoorzaamheid. Het is een verhaal over een jongen, Pietje, die graag kunstjes doet. Liefst op hoge plekken. Een kapitein die hem ziet nodigt hem uit op zijn schip. Dan blijkt het een piraat te zijn die schepen entert en goud steelt! Natuurlijk wil Pietje daar niet aan meedoen, en verzint allerlei listen om de piraten van hun snode plannen af te houden. Uiteraard lukt dat!

Helaas is het leven ingewikkelder. Ik heb daarom deze keer geen tip maar een vraag:

Hoe ga jij om met gehoorzaamheid?

Ik ben reuze benieuwd naar jullie antwoorden!

 

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eén reactie

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()