Tip over verbondenheid met Jezelf

Hoe help je een angstig kind?

door franca nijman

Er is best veel om bang voor te zijn in het leven, vooral als je nog klein bent en je nog veel niet begrijpt. Hoe ga je met die angsten om zodat je kind er iets aan heeft?

9 dingen die je kunt doen als je kind bang is

  1. STOP met je kind geruststellen. Je kind is bang, en je eerste natuurlijk reactie is: stil maar er is niets, shhht shht. Dempen dempen… Je merkt dat het niet helpt, dat je kind alleen maar hardnekkiger bang blijft. Je kind wil dolgraag geloven wat je zegt, maar zijn hersens staan nog steeds op: VLUCHT! Je kind kan eigenlijk niet meer logisch nadenken; de prefrontal cortex staat on-hold. Het emotionele brein neemt de zaak over.
    Probeer eens het volgende: PAUZE: neem een pauze en ADEM een paar keer diep in met je kind. Diep ademen kan het zenuwstelsel geruststellen. ERKEN de angstige gevoelens. Je kind wil voelen dat je de angst begrijpt (wat je er van vindt is weer een ander verhaal). EVALUEER Als je kind weer kalm is kunnen jullie samen oplossingen bedenken. LAAT HET GAAN, je kind schaamt zich vast dat het zo bang is. En jij voelt je misschien schuldig dat je haar maar niet gewoon kan geruststellen.
  2. UITLEG: In mijn praktijk leg ik altijd als eerste uit dat bang zijn heel nuttig is, er gebeurt iets wat misschien niet goed voor ons zou zijn. Ons systeem zegt: hé pas op, dit is niet goed voor JOU!
    Laten we dat eens onderzoeken, hoe ziet die angst er uit? wat gebeurt er? hoe voel je je? en…wat is het ergst wat er kan gebeuren?’
    Ik neem het dus heel serieus, maak het niet kleiner. Integendeel, ik laat de angst en de beelden er helemaal zijn. Je kind denkt misschien dat er iets helemaal mis is: niemand is zo bang, maar ik wel!!
    We vragen ons dan af of het vals alarm is, of het een oud alarm, etc. We zijn het echt aan het onderzoeken. Mijn hele tafel staat dan vol met poppetjes, dingetjes, en vaak kan zo’n poppetje die ANGST wel representeren.
  3. BRENG DE ANGST TOT LEVEN: We gaan een paar vragen stellen aan die angst, om er zo meer in contact mee te komen, in plaats van het weg te duwen, of kleiner te maken.
  4. ONDERZOEK de gedachten van je kind. Onze gedachten zijn soms zeker nuttig om ons te beschermen voor gevaar. Wat zijn helpende gedachten en welke niet?
  5. STA TOE OM TE PIEKEREN. Sommige kinderen kunnen gewoon niet meer stoppen met zich zorgen te maken. En, ja, dan word het inderdaad steeds erger. Sta ze toe om op een bepaald, afgesproken moment eens goed, en serieus te piekeren. Met briefjes, tekeningen, een speciale ‘zorgendoos’. Maximaal 10-15 minuten. Zeg bijvoorbeeld als ze om overdag iets zegt over haar angst: hé dat is echt een goed onderwerp voor onze speciale piekertijd om 18.00 uur! Onthoud jij het?
  6. WAT ALS? Wat als ik alles ben vergeten van mijn spreekbeurt? Wat als de hond toch tegen me aan springt? Breng je kind weer hier, terug naar NU, en vraag: we zijn nu hier samen thuis, wat is er NU zo angstig voor je? Leer je kind Mindful te zijn.
  7. STAPPENPLAN. Ik maak met het kind een stappenplan, wat ze kunnen doen in geval van nood.
  8. NIET VERMIJDEN. DOE JUIST MEER. Oefen in kleine stappen met het gevreesde onderwerp, in het tempo van het kind.
  9. WEES VRIENDELIJK VOOR JEZELF. Veel ouders denken dat zij de oorzaak van de angst van hun kind zijn. Onderzoek heeft aangetoond, dat angst veroorzaakt word door veel verschillende factoren; erfelijkheid, temperament, omgevingsfactoren, traumatische gebeurtenissen etc. Onthoud dat jij niet de veroorzaker bent van de angst, je kunt je kind wel helpen hiermee om te gaan. Wees dus niet meer kritisch over jezelf, vergeef jezelf; hou van jezelf en hou van je kind.
    In mijn praktijk werk ik veel en succesvol met EFT Emotional Freedom technique, oftewel; tappen. Hierdoor komt veel stress vrij, en hierdoor kan het lichaam weer ontspannen. Hieronder een korte impressie van één van mijn inspiratoren: Nick Ortner

 

Over de auteur van deze tip

Als Kind en Jeugdtherapeut werk ik met hart en ziel aan het herstellen van de verbinding met je zelf, en daarna ook met de ander.

Ik zie veel Afleiding en veel Moeten bij kinderen, weinig verbinding met zichzelf.
daardoor ontstaan veel klachten zoals angst, depressie, onzekerheid, boosheid.

Daarnaast werk ik ook heel graag met de ouders, zodat die allereerst de verbinding met zichzelf weer opzoeken, en het daardoor ook weer aan hun kinderen kunnen doorgeven.
Dat kan via persoonlijke gesprekken, maar zie ik ook prachtige resultaten in de Mindful Opvoedentraining die ik zelf ontwikkeld heb,

Mijn motto is: ‘Waar je aandacht naar toe gaat, dat groeit; kies voor Liefde”.

Naam: franca nijman
Kindertherapie den haag
Website:

Meer tips van franca »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.