Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Weg met het kleuteronderwijs…

door Marijke Sluijter

Kleuteronderwijs is een woord dat nooit had mogen worden ingevoerd. Kinderen onder de zes zijn geen schoolkinderen. Ze hebben geen onderwijs nodig maar levensechte ervaringen die aansluiten bij wat er in en om hen heen gebeurt. Met creatieve, procesgerichte volwassenen die dat kundig kunnen vormgeven.

Helaas heeft ‘men’ ooit bedacht dat je ontwikkeling niet aan een kleuter en zijn juf kunt overlaten. Daar heb je nu dus methodes voor. Elke dag sturen die methodes de gebeurtenissen van de dag aan waardoor menig juf geen tijd meer heeft om haar kleuters ‘s morgens met open armen te ontvangen, niet toekomt om aandachtig luisteren naar verhalen over thuis en niet kan zien wat haar kleuters werkelijk beweegt.

Vanuit die methodes gaan scholen op kantoren lijken. Zo’n lokaal beperkt kleuters in hun exploratiedrang. Een kleuterlokaal is een werkplaats, punt! Daar moet onderzocht, geprobeerd en uitgevonden worden wat voor het kind belangrijk is. Nu! Want dat is de enige tijd die een kleuter kent.

De sneller-is-beterdoctrine vertrouwt echter liever op een methode dan op goed opgeleide leerkrachten. Maar geen enkele methode kan aansluiten bij het echte leven. En dat is hinderlijk: zowel voor juf of meester als voor het kind. Iets dat hindert is schadelijk. En wat doe je met dingen die schadelijk zijn?

Als een methode kinderen beschadigt gooi die dan weg en begin vooraan: bij het kind

Elk kind komt met een eigen programma ter wereld en ontwikkelt zichzelf. Net als plantjes moet je ze warm houden, gezond voeden en aandacht geven. Een goed opgeleide kleuterjuf of -meester kan dat. En als we er daar te weinig van hebben wordt het hoog tijd om het geld dat naar methodes gaat over te hevelen naar goede opleidingen. Elke kleutertuin een werkplaats met meesters en juffen die wel raad weten met al die exploratiedrang!

 

Kom op voor kleuters! Zorg dat er geen enkele zandtafel meer verdwijnt omdat het digibord vies wordt. De wereld moet immers grondig ontdekt en veroverd worden voordat je die kunt vangen in cijfers en letters? Zie ook Monitor over de kleuterschool, een kritisch programma over maatschappelijke thema’s op NPO2.

 

PS
Moet je trouwens eens zien hoeveel geld er overblijft als je alle materialen, invulboekjes en rimram van een methode niet aanschaft en overstapt op Ă©chte spullen. Hier zie je de paradox van rijkdom die omslaat in armoede als de bezieling verdwijnt.

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

13 reacties

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()