Als jeĀ kind iets is overkomen, herhaalĀ je alsĀ ouder vaak wat er is gebeurd, zeg je hoe het kwam en wat jeĀ kind had moeten doen. Dat is natuurlijk goed bedoeld, maar weet je dat dit soort praat je kind juist ontmoedigt? Op die manier ontwikkelt jeĀ kind namelijk geen eigen wijsheid en beoordelingsvermogen en leert het niet dat fouten gelegenheden zijn om van te leren.
Stel nieuwsgierige vragen
Door jeĀ kind te vertellen wat, hoe en waarom, leer je het kind wat het moet denken en niet wat het er zelf over denkt. Laat kinderen daarom zelf denken. Laat hen zelf vertellen wat er gebeurde en hoe het beter had gekund.En dat kan gevaarlijk zijn in een samenleving met groepsdruk, omdat het kind luistert naar de volgende āexpertā in plaats van zijn eigen kritische denkvermogen te gebruiken.
Ik promoot Positive Discipline in Nederland. Positive Discipline leert je om kinderen vragen te stellen in plaats van te zeggen wat jij er van vindt. Door het stellen van nieuwsgierigheidsvragen, help je je kind zijn denkvermogen en beoordelingsvermogen te ontwikkelen.
Een van deze vragen zou je kunnen stellen als er weer eens een ongelukje gebeurt:
- Wat probeerde je te bereiken?
- Hoe voel je je over wat er gebeurd is?
- Wat heb je ervan geleerd?
- Welke ideeƫn heb je nu om het probleem op te lossen?
Error thrown
Call to undefined function ereg()