Tip over verbondenheid met de Natuur

Op zoek naar het verborgen leven

door Marijke Sluijter

Het is volop lente en het leven spat de grond uit! Maar waar was het voordat het tevoorschijn komt? Dat is een eeuwenoud raadsel dat alle kinderen zelf moeten ontdekken. Het kuiken in het ei, het blad in de knop, de boom in de eikel, het kindje in de moederbuik, allemaal mysterieuze plaatsen waaruit een heel nieuw leven ontspruit.

Breng kinderen in contact met het verborgen leven

Er zijn talloze mogelijkheden om kinderen getuige te laten zijn van het zich ontluikende leven.
De meest simpele is de boon in een dot natte watten of de oude aardappel in een schoenendoos met een gaatje voor het licht en om door te kijken.

Of zet een tak met knoppen neer en kijk elke dag even of de knoppen al open gaan. Een kastanjetak is ronduit spectaculair! Maar ook bescheidener takken zijn fascinerend voor kinderen die er nog nooit echt naar gekeken hebben.

Als je een broedende kip (of een broedmachine) in de buurt hebt moet je beslist een keer met een zaklamp door een bevrucht ei heen schijnen. Je ziet het kuiken dan al helemaal zitten. Uiteraard leg je het weer snel terug in de warmte.

En het allermooist is natuurlijk het kindje in moeders buik. Ik heb een keer een zwangere moeder met haar vroedvrouw in de klas gehad. Alle kinderen mochten naar het hartje luisteren en daarna naar hun eigen hart. Dat maakte diepe indruk.
Toen de moeder daar lekker midden tussen 20 kleuters lag roerde de baby zich ook nog door zich eens lekker uit te rekken. Nog weken tekenden de kinderen mens en dier met klein grut erin…

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.