Tip over verbondenheid met de Ander

Anders kijken naar lastig gedrag van kinderen

door Kita Bronda

Vaak beoordelen we lastig gedrag, zoals driftbuien, angsten, onrust of een negatief zelfbeeld, als iets van het kind, iets waar het kind een oplossing voor moet vinden. Maar soms is dat een te grote vraag voor een kind, omdat het kind gevoelens ervaartĀ die onbewust verbonden zijn met gevoelens die bij iemand anders horen. Het kindĀ voelt iets, vindt het moeilijk datĀ te benoemen, en moĆ©t die gevoelens uiten. Het is soms onbereikbaar tijdens eenĀ driftbui en wordt vaak afgewezen in ditĀ gedrag.

Dat kinderen gevoelens ervaren die niet van zichzelf zijn maar van de ouders of grootouders, kan te maken hebben met onverwerkt verdriet, boosheid of angst. Een signaal dat dit aan de hand is, is wanneer het gedrag steeds weer terug komt na correctie of na training: het houdtĀ niet op.Ā Soms kun je een gedragsprobleem dus niet oplossen. Dan kun je onderzoeken of hetĀ kind onbewust verbonden is met onverwerkte gevoelens in het familiesysteem.

Kijk eens of een kind onbewust verbonden is met oud familiezeer

Een voorbeeld:
Joost (10) is erg onrustig, soms paniekerig en moeilijk te handhaven.Ā Dit gedrag vertoont hij vooral in de klas en veel minder thuis. Als er geen verandering in komt wil de juf dat Joost naar speciaal onderwijs gaat.Ā Met de ouders onderzoek ik wat de oorzaak kan zijn van zijn angstige en onrustige gedrag. Zowel Joost als de ouders voelen zich onmachtig om het gedrag te veranderen.

De ouders en de begeleider zoeken naar waar Joost mogelijk onbewust mee verbonden is bij zijn ouders of grootouders. Ze werken met matjes op de grond om gevoelens te onderscheiden en te verhelderen. Daarnaast doen ze ook een familieopstelling.Ā In het traject wordt duidelijk dat Joost onbewust verbonden is aan onverwerkt verdriet van zijn moeders moeder.

Na het traject is Joost een stuk rustiger geworden. We hebben gekeken naar drie lagen van gevoelens:

  • gevoelens die hij nu spontaan ervaart,
  • eigen oude gevoelens; gevoelens die versterkt worden door oudereĀ  gevoelens zoals boosheid of verdriet, dieĀ hij niet (voldoende) heeft geuit,
  • systeemgevoelens; gevoelens die eigenlijk niet bij hem horen, maar bij iemand anders in de familie, en die onbewust doorwerken doordat ze onvoldoende verwerkt zijn.

Dit is een verkorte versie van een case die beschreven wordt in mijn boek ā€˜Onrust in het kinderhartā€™.

Over de auteur van deze tip

Ik ben systemisch begeleider van kind, jongere en ouder. Leerkrachten en intern begeleiders op school leren hoe hun pedagogisch tact ondersteund kan worden door te werken met interventies uit systemisch werk. Kindertherapeuten leer ik te werken met de invloed van het familiesysteem op het gedrag van het kind. Ik ben auteur van het boek ‘Onrust in het kinderhart’.

Naam: Kita Bronda
[De ander en ik] Opleidingen
Websites:
Verbinden:

Meer tips van Kita »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

3 reacties

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()