Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Ik hou van mij!

door Janine de Ridder

Veel kinderen zijn onzeker over hun uiterlijk. Media en harde meningen van anderen maken het ook niet gemakkelijk. Ze zijn wel veerkrachtig, maar kunnen hard zijn tegen elkaar. Moet je toekijken en hopen dat het goed gaat of kun je hen een steuntje in de rug geven?

Om te beginnen kunnen we kinderen laten voelen dat ze door ons, opvoeders, gezien worden en mogen zijn wie ze zijn. Als kinderen voortdurend ervaren dat ieder mens uniek is en precies goed zoals hij is, krijgen ze vertrouwen in zichzelf en gaan ze vanzelf betere keuzes maken. Maar ook:

Praat met kinderen over lastige gevoelens

  • Praat regelmatig over lastige onderwerpen en hun gevoelens daarover.
  • Moedig¬†kinderen aan om¬†aandacht te besteden¬†aan¬†dingen die zij¬†belangrijk vinden¬†of waar ze¬†goed in zijn. Vraag bijvoorbeeld eens waar hij of zij trots op is.
  • In bijna elke situatie waarin¬†een¬†kind betrokken is kun je¬†wel een kwaliteit die het kind toont benoemen. Ook in negatief gedrag! Denk aan rechtvaardigheidsgevoel, vasthoudendheid, ergens voor opkomen.
    Vraag door en benoem wat u knap vindt aan de manier waarop uw kind met een situatie omgaat.
  • Om het gesprek op gang te krijgen kan het helpen iets te benoemen dat u zelf best lastig vindt.
  • Om meer in kwaliteiten te gaan denken¬†kun je de deugdenposter en de bijbehorende boeken eens bekijken.
Belangrijk: wees concreet en beschrijf zo precies mogelijk wat u zo knap vindt.

Over de auteur van deze tip

Elk kind is uniek en mag er¬†zijn zoals het is. Daarom is de rode draad van Kikid’s projecten ook: Ik hou van mij!
Ik ben oprichter en directeur van stichting Kikid.
Kikid biedt fris en stoer projectonderwijs voor en door jongeren. De projecten maken een open gesprek mogelijk met jongeren, over thema’s als seksualiteit, alcohol en drugs, geld en schulden, social media en (cyber)pesten.

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.