Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Samen zingen van verre landen

door Marijke Sluijter

Heerlijk zomers: dromen van verre landen en daar samen over zingen, liefst steeds weer hetzelfde, almaar door. Fijn tijdens het wandelen, om het kampvuur of op de bonte zomeravond.

En als het regent? Dan maak je het binnen gezellig en wacht tot het weer droog is. Zolang je zingt zal niemand zich vervelen.

Zing samen over verre landen en droom over hoe groot de wereld is

Dit dromerige liedje verbindt de zangers met elkaar en met de mensen uit verre landen ‘waar ik nog nooit was’.
Pak er een wereldbol bij! Dat geeft een beter beeld van de wereld dan kaarten die landen plat weergeven.

Na elk lied mag een ander een land kiezen. Je moet dan ook bedenken welke mensen er wonen. Dat valt nog niet altijd mee, want hoe heet iemand uit Haïti, Singapore, Japan?
Logica gaat je niet helpen, maar samen kom je er wel uit.

Dit is de tekst:

Hier lig ik in mijn bootje op die grote waterplas
En droom van verre landen waar ik nog nooit was
Dan ben ik in Marokko/Amerika/Brazilië en ik dans de hele nacht
En neem een Marokkaan/Amerikaan/Braziliaan mee naar de zee…

Je kunt dit liedje horen door op deze link te klikken.
Enne… ik zing dit lied om het jou te leren, niet om schoolklassen aan te voeren. Kinderen horen graag jouw stem, zelfs al zing je zo vals als een kraai 🙂

Tip:
Je kunt dit liedje ook gebruiken als droedel. Droedelen is gedachteloos tekenen om te ontspannen. Terwijl je zingt teken je rustige golfjes op een vel papier. Daarna teken je tijdens het zingen schommelend een bootje, een ‘banaan’, over de golven heen. Het volgende couplet teken je jezelf in het bootje door een smiley te cirkelen met ogen en een vrolijke glimlach. Daarna teken je de Marokkaan/Amerikaan/Braziliaan ernaast. Zonnetje erboven, visjes in de zee… ga net zo lang door tot je tevreden bent. Misschien ga je liever neuriën? Dat mag!

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.