Tip over verbondenheid met de Natuur

Beleef het bos

door Anne Mijke van Harten

Van zelf ervaringen opdoen in de natuur onthoud en leer je veel meer dan van een les, een boek of een film. Daarom ontwierp Joseph Cornell een leermethode voor natuur- en milieueducatie: ‘Sharing Nature’. Met behulp van spelvormen leren vàn en ìn de natuur. Zo doen kinderen ervaringen op die ze hun leven lang niet vergeten. Zijn recept? Bouw een natuurervaring op in vier fasen. Kom eerst in beweging en maak plezier. Zorg dan voor concentratie en focus. Dan volgen diepgaande natuurervaringen. En: deel tot slot de ervaringen, want leren verdiept zich enorm door te praten over wat iedereen heeft beleefd.

Fase 1: ‘De wijze boswachter’

Speel dit spel op een plek in een park of bos waar verschillende soorten bomen bij elkaar staan. Maak groepjes van 4 á 5 spelers. Per groepje is een van de deelnemers de boswachter. Elke boswachter krijgt een andere kleur sjaaltje, en papier en potlood. De boswachters staan naast elkaar op een rij met hun rug naar de bomen toe. Ze mogen niet kijken in de richting van de bomen.

De andere deelnemers in elk groepje zijn de assistenten van de boswachter. Zij gaan op een rijtje staan voor de boswachter, zij kijken wel in de richting van de bomen. De spelleider hangt de gekleurde sjaal van elke boswachter in één van de bomen en bepaald hiermee welke boom bij welk team hoort.

Het doel van het spel is, dat de boswachter via zijn assistenten zoveel mogelijk informatie verzamelt over de boom. De boswachter geeft telkens een opdracht aan de assistent die aan de beurt is. Bijvoorbeeld: ‘Hoe dik is de stam?’, ‘Hoe hoog is de boom?’, ‘Hoe ziet de bast eruit?, ‘Wat voor vorm zijn de bladeren?’, ‘Geeft de boom vruchten?’. De boswachter mag maar één vraag per keer aan een assistent vragen. De assistenten hebben geen spullen, geen papier om op te schrijven. Ze rennen telkens naar de boom, doen daar hun onderzoek, en rennen terug om de informatie te vertellen aan de boswachter. Ze mogen hierbij uitbeelden, iets tekenen op het papier van de boswachter, erover vertellen, etc.

Dan haalt de spelleider de sjaals op en geeft deze aan boswachters. De boswachters mogen zich omdraaien en proberen om hun boom te herkennen. Als ze het weten hangen ze hun sjaal aan de boom. Daarna gaan de assistenten en de boswachter samen naar de boom om na te praten.


In EducarePlus vind je een download van diverse bosspellen voor de overige drie fasen van natuurbeleving.

Over de auteur van deze tip

Anne Mijke van Harten is oprichtster van Earthgames (sinds 2003). Vanuit Earthgames selecteert en ontwikkelt ze spelmaterialen met een positieve invloed op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen en geeft ze workshops, advies en informatie op het gebied van coöperatief spel voor scholen, instellingen, therapeuten, speel-o-theken en particulieren. Ze schreef diverse artikelen over coöperatief spel.

Op de website van Earthgames zijn de spelmaterialen te bekijken en eenvoudig te bestellen. De spelmaterialen worden gebruikt op scholen en instellingen, door (kinder)therapeuten, ouders, orthopedagogen, spelbegeleiders, rt-ers en speel-o-theken en bedrijven.

De materialen van Earthgames versterken de verbinding met jezelf, de ander en de aarde. Sinds 2009 is Anne Mijke vertegenwoordiger van Sharing Nature in Nederland en geeft ze workshops Sharing Nature.

Anne Mijke van Harten
Naam: Anne Mijke van Harten
Earth Games
Websites:

Meer tips van Anne Mijke »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.