Tip over verbondenheid met Materie

Rekenen is leuk!

door Hannah de Vos - Beckers

Koninginnedag, een vrije dag zou je denken. Toch zijn er duizenden kinderen vrijwillig en met zeer veel enthousiasme aan het rekenen. Geld wordt geteld, wisselgeld berekend en overal wordt gesnuffeld waar zij de goedkoopste pokemonkaarten, autootjes of barbies kunnen vinden.

Waarom is rekenen op die bijzondere dag zo leuk?

Kinderen voelen zich verbonden met wat ze doen; ze zijn gemotiveerd en het is vrijwillig. Het leren gaat dan razendsnel. Ik ben soms verbaasd dat er in rekenboekjes hele hoofdstukken over rekenen met geld zijn: verplicht rekenen uit een boekje wat ook in de praktijk kan…

Ga op school daarom zoveel mogelijk uit van projecten en opdrachten waar het kind verbinding mee voelt.

Maak je eigen micro-economie op school

Er moet geld worden gemaakt, er is een bank, er worden dingen geproduceerd en verhandeld of diensten aangeboden. Hieronder volgt een lijstje activiteiten die je kunt overwegen:

  • een pannenkoekenrestaurant;
  • een burgermeester die belasting int en daarvoor klusjesmannen/vrouwen inhuurt;
  • straatartiesten;
  • een bank (met pasjes, rekeningen etc.);
  • het timmeren van marktkraampjes van oude palets;
  • een veiling;
  • theater;
  • etcetera…

Bespreek van te voren met de kinderen de regels ( wetten) en hang die voor iedereen zichtbaar op. Handig om van te voren vast te leggen zijn:

  • de hoogte van het startkapitaal van iedere deelnemer;
  • hoeveel belasting wordt er geïnd;
  • mag er concurrentie bestaan? (Bij ons op Aventurijn ontstond een octrooibureau!)
  • wat te doen als er sprake is van diefstal;
  • prijsafspraken waarmee rekening gehouden wordt met het startbedrag;
  • en wat nog meer nodig blijkt…

Houdt er rekening mee dat er onenigheid kan ontstaan over diverse onderwerpen. Juist deze conflicten kunnen aanleiding zijn tot leren en het bijstellen van de regels:

  • Hoe wordt een conflict in werkelijkheid opgelost?
  • Is er een politie nodig, of een rechter?
  • Kan je een advocaat inhuren?

Daarnaast geeft het aanleiding tot filosoferen:

  • Hoe komt het dat mensen dingen doen die ze normaal niet doen als het om geld gaat?
  • Kan er een wereld bestaan zonder geld?
  • Zou het leven er dan anders uitzien?
  • Is een pannenkoek evenveel waard als concert?
  • Hoe zit het met prijsverschillen tussen inkoop en verkoop?

Kortom een spel dat je met kinderen van alle leeftijden kunt spelen en gegarandeerd succes heeft. Het gaat niet om miljonair worden of in de goot belanden, het gaat om de ervaringen!

Over de auteur van deze tip

Hannah de Vos- Beckers studeerde HBO-Jeugdwelzijnswerk en behaalde haar diploma voor leraar primair onderwijs op de Helicon PABO voor leerkrachten in het vrije schoolonderwijs. Zij is werkzaam geweest bij diverse instellingen voor jeugdhulpverlening. Vanaf 1993 begon zij haar ideeën zelfstandig vorm te geven in een peutergroep en later ook met oudere kinderen.

In 2000 richtte zij met haar man Michaël de Vos de stichting Aventurijn op, een kleine school waar kinderen kunnen leren van het leven zelf. Naast de dagelijkse leiding van de school, schrijft zij artikelen en geeft workshops in binnen en buitenland over vernieuwend onderwijs.

Naam: Hannah de Vos - Beckers
Aventurijn
Websites:
Verbinden:

Meer tips van Hannah »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.