Tip over verbondenheid met Jezelf

Spannende tijden?

door Marijke Sluijter

In deze tijd is er veel spanning om kinderen heen, crisis na crisis laten hun sporen na, ook in gezinnen en dus ook op school.
Kinderen nemen de spanning om hen heen op en als ze die niet kunnen ontladen is dat schadelijk voor hun gezondheid. Langdurig niet afgevoerde spanning kan een storende factor zijn in hun ontwikkeling. Dat komt doordat bij stress het brein overschakelt op minimale belasting. Het kan zelfs lichaamsfuncties uitzetten om energie beschikbaar te hebben om de bedreiging af te wenden.

Je kunt wel zoveel mogelijk stress voorkomen, maar het is niet altijd te vermijden. Daarom is het belangrijk dat we kinderen ook de gelegenheid bieden zich van stress te herstellen. Dat is een fysiek proces: het kind wordt steeds drukker, heeft behoefte aan rennen, schreeuwen en vechten. Daarna komt de ontlading, het wordt moe en gaat slapen. Deze natuurlijke behoefte wordt vaak doorbroken. Rennen, schreeuwen en vechten (stoeien) mag meestal niet, waardoor het kind ook niet tot een gezonde rustperiode komt.
Er moet dus meer aandacht komen voor dit zelfhelende proces, bijvoorbeeld door onderstaand spel te spelen als de spanning te hoog oploopt.

Ga lekker krassen

Nee, dit heeft niets met loterijen te maken. Het is een tekenspel waarmee kinderen stress kunnen reguleren.
Alle elementen van afreageren, ontladen en tot rust komen zitten erin: eerst zingen en daarbij stevig bewegen met grote gebaren, beide armen tegelijk. Daarna, moe geworden, tot rust komen en steeds kleinere bewegingen maken. Het zingen wordt neuriƫn, en uiteindelijk wordt het stil.

Dit is een voorbeeld voor in de sinterklaastijd, een periode met een hoge stressfactor.

Voorbereiding

  • Geef grote vellen papier en per kind twee potloden, kleur naar keuze.
  • Plak de vellen vast met schildersplakband zodat ze niet gaan schuiven.
  • Als je de kinderen erbij laat staan gaan ze grotere gebaren maken waardoor ze dieper gaan ademhalen.

Terwijl je de hele riedel sinterklaasliedjes zingt mogen de kinderen het hele papier met twee handen tegelijk gaan versieren. Zeg bijvoorbeeld dat je sinterklaasbehang gaat maken, of inpakpapier nodig hebt (de pieten zijn vergeten papier mee te nemen) of dat Piet de zak heeft laten vallen en nu alles door elkaar ligt.

Omdat we na het drukke zingen overgaan naar rustiger neuriƫn, heb ik een geschikte volgorde bedacht, maar dat mag je ook heel anders doen.

Voorbeeld van een geschikte volgorde van liedjes:

  • Hoor de wind waait (zwieren en zwalken)
  • Zie ginds komt de stoomboot (even wennen aan meer bewegingen)
  • Sinterklaasje bonne bonne bonne (meer variatie in de bewegingen)
  • Daar wordt aan de deur geklopt (nu wordt het spannend!)
  • Als de papieren goed vol gekrast raken en je hoort en ziet dat de kinderen moe worden is het tijd voor ontspanning.
  • Zing Zie de maan schijnt door de bomen (alleen ronde lijnen, de kinderen gaan kleiner werken en worden rustiger)
  • Eindig met Dag Sinterklaasje (langzame rustige bewegingen). Zing steeds langzamer, steeds zachter en ga over op neuriĆ«n. Herhaal het lied enige keren tot je ziet dat de kinderen zich ontspannen en stil worden.

Zoekplaatje

Wijs dan verrast op een van de kunstwerken en zeg dat je iets ziet. Een mijter, pepernoten, Piet of een chocoladeletter. Het maakt niet uit, als het maar iets met Sinterklaas te maken heeft. Geef nu kleurpotloden en laat de kinderen zelf zoeken en zichtbaar maken wat ze gevonden hebben.

Het resultaat is geschikt om op te hangen of om er cadeautjes mee in te pakken.

Als het niet meteen lukt om door de lijnen heen te kijken en voorwerpen te herkennen mogen ze elkaar helpen. Het papier draaien wil ook nog wel eens nieuwe gezichtspunten opleveren. Meestal is de eerste lastig, maar als kinderen de smaak te pakken hebben zien ze steeds meer.

~~~~

Dit is een van de werkvormen uit de vijfdaagse cursus Zinvol Tekenen met Kinderen.
Je kunt je hier aanmelden voor gratis tekentips en informatie over cursusdata

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coƶrdinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 reacties

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()