Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Wie heeft die boterham voor mij gemaakt?

door Marijke Sluijter

Op 11-11-11 gaan we vieren dat we allemaal met elkaar verbonden zijn (dan op 12-12-12, daarna is nog niet bekend)

De actiegroep ‘World’s Day of Interconnectedness’ roept wereldwijd op iets in eigen kring te bedenken. Hier is mijn suggestie voor de lezers van de tips van opgroeien in verbondenheid:

Wees je bewust van alle mensen die dagelijks voor jou aan het werk zijn

Meestal nemen we alles wat we dagelijks gebruiken als vanzelfsprekend aan. Het is van ons, we hebben het betaald, of kregen het van iemand. Dat er voor die tijd tientallen mensen aan bijgedragen hebben dat het nu van jou is, daar zijn we ons dikwijls niet bewust van.

Neem nou die boterham op je bord. Vraag eens aan je kinderen wie er allemaal eigenhandig aan gewerkt hebben. Meestal komen ze wel met de boer, de molenaar en de bakker, maar als je doorvraagt komen ze al snel op de vrachtwagenchauffeur, de boekhouder, de vakkenvuller en de kassamedewerker. En papa en mama natuurlijk, die voor de centjes zorgen. Met oudere kinderen kun je nog verder gaan, bijvoorbeeld geografisch: waar wonen die mensen? Of duik verder in het productieproces: wie hebben die machines, de vrachtwagen en de kassa’s gemaakt? Waar komt de benzine en de elektriciteit vandaan?

Als het balletje eenmaal aan het rollen is komt vanzelf de vraag: en de boter?

Op scholen kan dit onderwerp natuurlijk op allerlei manieren worden uitgewerkt. Met als afsluiting een mini-tentoonstelling met foto’s van de mensen die het product gemaakt hebben en de machines en de voertuigen die ervoor nodig waren.

Kijk op www.interconnectedness.nl voor meer ideeƫn.

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coƶrdinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eén reactie

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()