Als we kinderen corrigeren of adviezen geven, doen we dit bijna altijd met woorden. We willen hen graag helpen of ondersteunen en dan zeggen we aan kinderen hoe ze iets beter of anders zouden kunnen doen.
Waar kinderen echter het meeste van leren en het eerste oppakken, is niet wat van we zeggen maar hoe wij leven. Onze kinderen voelen feilloos aan wie we zijn. En deze voor ons vaak niet zichtbare interactie kopiëren kinderen. Natuurlijk kunnen ze dat meestal niet onder woorden brengen. Dat hoeft ook helemaal niet. Als je dit begrijpt dan is het misschien nu duidelijk waarom veel tips of correcties die we aan kinderen geven niet werken.
Laat je kinderen via de zintuigen ervaren ‘hoe het moet’.
Kinderen leren heel veel van wat we doen. Dat heeft alles met onze zintuigen te maken. Vouw jij de was zingend op of prop je ze boos in de kast? Dat is wat kinderen met hun zintuigen waarnemen.
Probeer eens te ontdekken welke zintuigen je kind het meeste gebruikt. Is jouw kind gevoelig voor geluiden? Of is het juist visueel ingesteld? Of is je kind gevoelig voor geuren om zich heen? Het kan ook zo zijn dat je kind gevoelig is voor aanraking op de huid.
Op de laatste plaats leren kinderen van wat we zeggen. Het is vooral belangrijk dat wat je zegt overeenkomt met wat je doet. Gebruik taal vooral om jouw grenzen aan te geven of om je kinderen te vertellen hoe jij je voelt.
Zorg vooral goed voor jezelf! Houd van jezelf. Daar kunnen je kinderen het meeste van leren.