Tip over verbondenheid met Materie

Scherp je zintuigen

door Marijke Sluijter

Deze tip is speciaal voor mijn nichtje Femke. Doordat slechtziendheid pas laat werd ontdekt heeft ze in de eerste jaren veel indrukken gemist. Ze haalt het snel in, maar ze kent van veel voorwerpen de juiste namen nog niet. In dit spel gaan we de tastzin, reukzin en hoorzin koppelen aan het zien.

Schakel bij het leren van iets nieuws zoveel mogelijk zintuigen in

Eerst gaat een van de ouders samen met Femke voorwerpjes verzamelen en verstoppen die onder een doek. De andere gezinsleden mogen niet kijken. Als het spel klaar staat mogen ze pas komen.

Om de beurt voelt een van de deelnemers een voorwerp en raadt wat het is. Daarna mag het getoond worden. Als het niet goed geraden was gaat het terug onder de doek. Als het goed was mag hij of zij het voorwerp voor zich neerleggen. Als Femke aan de beurt is, heeft ze het iets gemakkelijker omdat ze zelf de voorwerpjes heeft helpen verzamelen.

Als Femke het spel begrijpt kan een ander de voorwerpjes verzamelen.

Ditzelfde kan je ook doen met geluid. Doe dingen die geluid maken of waarmee je geluid kunt maken in een grote doos of emmer met deksel met een gat waardoor je je hand kunt steken. Pak een van de voorwerpen en schudt eraan, ritsel ermee of wat je er maar mee kunt doen. Wat zou dat zijn? Wie het raadt mag het hebben.

Als je dit met geuren wilt doen heb je een blinddoek nodig. Verzamel dingen die geur verspreiden, zoals een appel, banaan, een bloem, chips, kruiden en dergelijke en laat een van de gezinsleden om de beurt iets onder de neus van degene die aan de beurt is houden. Wat je heb geraden mag je opeten!

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.