Deze tip is speciaal voor mijn nichtje Femke. Doordat slechtziendheid pas laat werd ontdekt heeft ze in de eerste jaren veel indrukken gemist. Ze haalt het snel in, maar ze kent van veel voorwerpen de juiste namen nog niet. In dit spel gaan we de tastzin, reukzin en hoorzin koppelen aan het zien.
Schakel bij het leren van iets nieuws zoveel mogelijk zintuigen in
Eerst gaat een van de ouders samen met Femke voorwerpjes verzamelen en verstoppen die onder een doek. De andere gezinsleden mogen niet kijken. Als het spel klaar staat mogen ze pas komen.
Om de beurt voelt een van de deelnemers een voorwerp en raadt wat het is. Daarna mag het getoond worden. Als het niet goed geraden was gaat het terug onder de doek. Als het goed was mag hij of zij het voorwerp voor zich neerleggen. Als Femke aan de beurt is, heeft ze het iets gemakkelijker omdat ze zelf de voorwerpjes heeft helpen verzamelen.
Als Femke het spel begrijpt kan een ander de voorwerpjes verzamelen.
Ditzelfde kan je ook doen met geluid. Doe dingen die geluid maken of waarmee je geluid kunt maken in een grote doos of emmer met deksel met een gat waardoor je je hand kunt steken. Pak een van de voorwerpen en schudt eraan, ritsel ermee of wat je er maar mee kunt doen. Wat zou dat zijn? Wie het raadt mag het hebben.
Als je dit met geuren wilt doen heb je een blinddoek nodig. Verzamel dingen die geur verspreiden, zoals een appel, banaan, een bloem, chips, kruiden en dergelijke en laat een van de gezinsleden om de beurt iets onder de neus van degene die aan de beurt is houden. Wat je heb geraden mag je opeten!