Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Cultuurhoekje

door Marijke Sluijter

Door bewust aandacht aan culturen te besteden en altijd respectvol over andere culturen te praten bereid je je kind voor op een toekomst waarin we steeds dichter bij elkaar zullen leven.

Kinderen zijn best benieuwd naar kinderen elders, als je hen daar maar mee in contact brengt. Hoewel ze al veel op televisie zien is dat niet voldoende. Echte voorwerpen, eten en muziek brengt een cultuur veel dichterbij.

Richt een cultuurhoekje in

Verzamel tijdens de vakantie ‘echte’ dingen als munten, vlaggetjes en postzegels. Met het cultuurhoekje in gedachten is het eenvoudig nog wat extra couleur locale toe te voegen door een locale krant, een toeristische placemat en dergelijke mee te nemen. Misschien koop je een souvenir dat tijdelijk in het hoekje mag staan, of neem je een plaatselijke lekkernij mee.

Thuisgekomen zoek je er een mooi plekje voor waar het een paar weken blijft staan. Alles wat jij of de kinderen nog meer over die cultuur vinden komt erbij. Oudere kinderen zijn misschien geïnteresseerd in de geschiedenis of het nieuws op dit moment.
Misschien vindt iemand nog muziek, een film of een boek uit jullie vakantieland. Geniet daar dan samen even van. Vergeet vooral niet af en toe een voor die cultuur typische lekkernij te eten!

Ruim alles weer op zodra de belangstelling wegebt. Zodra er stof op ligt staat het er te lang!

Met elkaar heb je meer

  • Schakel familie en vrienden in, zodat je een leuke gevarieerde verzameling opbouwt.
  • Deel verzamelingen met vriendjes: samen heb je meer!
  • Uitgekeken? Ruil je verzameling met een ander gezin en ontdek de verschillen.
  • Vraag als school aan de ouders om voorwerpen voor tentoonstellingen te leveren. Schaf dan wel een vitrinekast aan voor kwetsbare voorwerpen.

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.