Tip over verbondenheid met de Natuur

Luie zomerbezigheid

door Marijke Sluijter

Verheug je je ook zo op lange zomerse dagen? Lekker in de zon liggen en verder helemaal niets?

Helaas wordt de rust nogal eens doorbroken door het gevreesde zinnetje: ‘ik verveel me zo…’ en dat terwijl het te heet is om ook maar een vinger op te tillen.

Als je pech hebt is er helemaal geen hangmat maar een rooster waar ‘beeldende vorming’ op staat, of werk je in de kinderopvang en duurt het nog heel lang voor de ouders de kinderen komen halen…

Ga lekker schaduwtekenen

Schaduwtekenen? Ja! Gewoon iets tussen de zon en het papier houden en de schaduw die je ziet inkleuren. Meer niet. Glaasje fris erbij, bakje aardbeien… niet denken maar doen.

In juni en juli is het leuk om er grashalmen voor te gebruiken, zien de kinderen meteen hoeveel verschillende soorten gras er bestaan…

Met een margriet of een boterbloem gaat het ook goed. Of gebruik blaadjes in allerlei vormen om een mandala te maken: gewoon je papier steeds een stukje draaien!

Handigheidje: steun je hand met grashalm, bloem of blaadje op grond of tafel om je schaduw op dezelfde plek te houden.

Als je hier zacht grijs potlood of heel donkerblauw voor gebruikt krijg je een echt schaduw-effect.

Toverpotloden (vier-kleuren-in-een) zijn vooral voor de kleintjes verrassend.

Met zilver- of goudpotlood op donkerblauw of zwart papier krijg je weer een heel ander en heel apart resultaat.

Nog luier van het gras genieten? Klik dan op deze link.

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.