Tip over verbondenheid met de Ander

Ruimte voor jezelf én voor de ander

door John Veenstra

In onze relaties met anderen schieten we bijna dagelijks wel een keer uit verbinding . Zo ook in onze relatie met kinderen, als leerkracht en als ouder. Met deze tip wil ik je uitnodigen om te onderzoeken hoe dat komt:

  • Wat gebeurt er in onszelf waardoor we dat zo ervaren?
  • Wat kunnen we veranderen om de verbinding terug te brengen wanneer we dat willen?
  • Kortom, hoe verbeteren we onze relatie met kinderen?    

     

    Creëer ruimte voor verandering door transparant te zijn!

    Door kinderen deelgenoot te laten zijn van je innerlijke wereld, begrijpt het kind dat er gedachten en gevoelens vooraf gaan aan een reactie. Door deze te benoemen, laat je het kind zien hoe je innerlijke dialoog werkt en wat maakt dat je zo reageert. Zo neem je verantwoordelijkheid voor je gevoelens en behoeften. Je laat tevens zien dat jij je veilig voelt om dit te delen en geeft het kind de mogelijkheid dat ook te doen.

     

    Een voorbeeld:

    Je ging dinsdagavond pas laat op bed. Woensdag is altijd je “papadag” en de kinderen zijn gewend de woensdagmiddag leuke dingen met je te doen. Je jongste vraagt je aan de ontbijttafel duidelijkheid over wat je van plan bent te gaan doen. Op een toon van: “Wat gaan we doen? En daarna? En daarna?” .

     

    Je merkt dat je door de herhaling en de toon geïrriteerd raakt. In plaats van boos te reageren, bewaar je de rust en deel je je innerlijke dialoog (aangepast aan je kind natuurlijk): “Ik ben moe en dan voel ik me sneller geïrriteerd. Ik heb behoefte aan rust en tegelijkertijd wil ik graag wat met jullie doen“. Samen met de kinderen kun je dan bespreken hoe jullie de dag zo kunnen invullen dat iedereen tevreden is. Dus beide partijen worden gehoord. Er is ruimte en duidelijkheid, zonder dat er boosheid wordt gebruikt om duidelijk te maken wat je nodig hebt.

     

    De verbindende kracht zit hem in helder hebben wat je voelt, ervaart, en wat je behoeften zijn. En van daaruit deel je wat er in je leeft. Zo ben je in verbinding met jezelf en krijg je de mogelijkheid vanuit je kracht in verbinding te zijn met de ander. Verbindende communicatie van Marshall Rosenberg kan je als opvoeder hierbij helpen.

    Opvoeden is werken aan jezelf!

Over de auteur van deze tip

Als leraar, coach, trainer en adviseur binnen het onderwijs, houd ik mij bezig met het neerzetten van een klimaat binnen scholen, waar ieder mens(kind, ouder, professional etc.) zich welkom voelt. Ik ben opgeleid als leidinggevende, coach en leraar. Ik volg op het moment het integratiejaar verbindende communicatie. Een jaar geleden ben ik met drie anderen gaan werken aan een product om talenten van kinderen en hun leraren optimaal neer te zetten binnen het onderwijs. Op een verbindende manier communiceren helpt ons deze talenten en kwaliteiten te zien en te ontwikkelen. We zijn nu een jaar verder en de ontwikkelgroep Koffer vol Kindkracht is uitgebreid tot 24 personen. We zijn vanaf 15 december 2010 een stichting. Ik ben ook verbonden aan een project genaamd: giraffentaal(verbindend communiceren in conflictsituaties). Samen met Esther van Eersel en Margreet Strijker ben ik het project voor de Nederlandse markt aan het opzetten.

Mijn doel: Iedereen in zijn kracht!

Naam: John Veenstra
cirkelcoaching
Website:

Meer tips van John »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eén reactie

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()