Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Samen zoeken, kiezen en overleggen

door Marijke Sluijter

Samen leven is samen de beschikbare ruimte delen, samen overleggen hoe je die gaat invullen en samen werken om tot een mooi resultaat te komen. Als dat lukt is het feest! Met het Zwarte Pieten Verstoppertjesspel biedt je kinderen een uitstekend oefenterrein. Na afloop heb je een prachtige wandplaat voor boven de bank of in de gang van de school. De Sint zal blij verrast zijn met zo’n prachtige versiering!

Speel samen het Zwarte Pieten Verstoppertjesspel

  • Laat eerst zien hoe het spel werkt.
    Teken op een groot stuk papier (thuis) of het school- of digibord willekeurige ronde lijnen die elkaar overal raken en kruizen. Zwalk alle kanten uit, kriskras door elkaar, in één doorlopende lijn. Je hebt nu een wirwar van lijnen.
  • Vertel dat dit de zwarte pieten zijn die zich verstopt hebben.
    Het ene kind zal direct op zoek gaan, het andere kijkt je verbijsterd aan. Die help je door te vragen waaraan je de Pieten kunt herkennen. Meestal zeggen ze ‘de pietenmuts’, en inderdaad, als je goed naar de wirwar van lijnen kijkt zie je vormen die daar inderdaad op lijken.
  • Als niemand een piet ziet vraag je hen of ze een muts zien.
    Laat aanwijzen waar. Die teken je op de aangewezen plek door de lijn volgen en het vlak stevig in te kleuren.
  • Zet nu onder de muts de ogen en de mond.
    Nu zie je opeens de rest van het hoofd, een kraag, misschien een arm of een been, oren, oorbellen, een zak. Laat de kinderen maar aanwijzen terwijl jij inkleurt of het digibord bedient.
  • Blijf zoveel mogelijk binnen de vlakken,
    maar teken erin of eraan wat je nodig hebt: een veer, knopen, een roe. De pieten hoeven niet compleet te zijn, sommige pieten zie je maar gedeeltelijk.

Als ze begrepen hebben hoe het spel werkt geef je grote vellen papier of behangpapier en laat groepjes kinderen daarop om beurten met kleurpotlood zwalken en draaien, over en door elkaars lijnen. Je kunt hen daarbij om of langs de tafel laten lopen. Natuurlijk zing je er een vrolijk sinterklaasliedje bij!

Daarna ga je samen met de kinderen op zoek naar de pieten en kleurt ze allemaal in. Als er geen pieten meer gevonden worden geef je bijenwasblokjes in donkere kleuren om alle overgebleven witte vlakken snel met het brede vlak van het blokje af te dekken. Kijk eens hoe mooi de pieten nu uitkomen! 

Dit zoek- en kleurspel is in tijden van drukte heel zinvol: het kind leert samen de ruimte te delen en oefent zich om ordening aan te brengen in de chaos.

Je kunt dit spel ook individueel laten doen, dan is het heerlijk rustgevend. Dat is hard nodig in deze drukke tijd. Als je dan ook nog de lijnen binnen een cirkel laat maken, biedt dat veiligheid en beschutting.

Wil je meer van dit soort tips over zinvol tekenen?
Schrijf je dan in op: www.zinvoltekenenmetkinderen.nl

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.