Tip over verbondenheid met Jezelf

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

door Marien van Os

Even een oppepper nodig in de klas na een flinke mentale inspanning? Of is er veel onrust in de klas? Laat de overtollige energie afvloeien in een energizer. En laat de energie weer stromen! Deze bewegingen stimuleren de energie-meridianen in het lichaam, maar zijn vooral heerlijk om te doen.

Speel een bewegend hoorspel als energizer

Vertel een beeldend verhaal en maak er met alle kinderen de (hoorbare)  bewegingen bij.

Een voorbeeld:
‘Het indianenopperhoofd roept alle indianen bij elkaar door zijn trommelgeroffel (met platte vuisten op de borst bonken, zodat er een mooi sonoor geluid klinkt).

De indianen springen op hun paarden en galopperen naar de prairie (galopperende handen op de bovenbenen).

Daar zien ze een kudde bizons en deze zetten zich in beweging. Eerst langzaam, daarna harder en harder! (zittend op de punt van je stoel, armen gevouwen voor de borst, duimen wijzen omhoog, dat zijn de bizonhoorns, nu roffelen en trappelen met je voeten op de grond. Eerst langzaam, steeds harder).

Ondertussen is het zachtjes begonnen met regenen (met je vingers trommelen op de tafels, eerst zachtjes daarna harder).

Een bliksemstraal schiet door de lucht (zigzag beweging met bijbehorend geluid als pieeeeuw) met dooropvolgend de donder (roffelen op tafel met je vuisten).

De wind waait stevig over de prairie (wijdbeens gaan staan en laat je armen en handen van links naar rechts zwaaien met flink veel sjoe-sjoe geluid).

De indianen slaan op hun trommels (op de borst bonken met platte vuisten) om te laten weten aan de vrouwen en kinderen van hun indianen stam ‘de schele eend’ dat ze weer naar huis komen.

Deze antwoorden terug met hun tromgeroffel (romp buigen en roffel met de kommetjes van de handen op de achterkant  van je onderrug/heupen).’

Eindig dan met een tranquilizer, zodat de kinderen weer kunnen indalen. Dat gaat beter als ze hun energie eerst hebben laten stromen met deze energizer.

Variatie: verhalenketting.
EĂŠn kind begint en een ander kind neemt het over en verzint er ook telkens een beweging of geluid bij.

Meer Energizers en Tranquilizers?

In de 2-daagse training/bijscholing: ‘Groep in Balans’ voor leerkrachten in het primair en speciaal onderwijs geef ik je een schatkist aan werkvormen, tips en oefeningen om direct mee aan de slag te kunnen om je kind, je groep en jezelf meer in balans te brengen.

Klik hier voor de eerstvolgende data en meer info.

Over de auteur van deze tip

Als trainer, docent en coach wil ik kinderen, jongeren en volwassenen inspireren tot het (her)vinden van hun innerlijke kracht en spirit. Dit doe ik door ze te leren verbinding maken tussen hoofd, hart en lijf met yoga-, ontspannings-, vitaliteit- en bewustzijnslessen/cursussen/workshops.
Met Yokidoki verzorg ik verschillende workshops en trainingen op dit gebied voor onderwijs en kinderopvang op locatie. De 2-daagse training ‘Chillen met je billen’ (Groep in Balans) voor leerkrachten en pedagogische begeleiders geef ik enkele keren per jaar in de inspiratie-ruimte bij Educare.

Mijn andere passie is voeding en gezondheid. Wellicht ken je me van Educare, waar ik tot voor kort veel van mijn kennis en ervaring kwijt kon als vaste auteur voor de gezondheidsrubriek.
Op www.yokidoki.nl kun je je aanmelden voor een gratis e-cursus ‘Chillen met je billen’. Op www.yokidokigezond.nl kun je het gratis e-book ‘Gezond het jaar rond’ downloaden.

Naam: Marien van Os
Ilja Regenboogyoga
Website:

Meer tips van Marien »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Eén reactie

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()