Tip over verbondenheid met de Maatschappij

Aankomers

door Marien van Os

Nee, ‘aankom-oefeningen’ zijn geen oefeningen om dikker te worden! Het zijn momenten om een kind (en jezelf) ‘aan te laten komen’ op school, om de hectiek van de ochtend thuis achter zich te laten en met rust en concentratie bewust de dag te beginnen. Zo’n moment geeft rust en ontspanning en zorgt voor een betere concentratie en meer aandacht.

Voordat kinderen de klas binnenstappen hebben ze dikwijls al veel meegemaakt. Hectiek en stress bij het weggaan thuis, geen tijd om rustig te ontbijten of al een dik uur tv. Misschien was er thuis of onderweg ruzie of was er geen tijd om rustig afscheid te nemen. Voor enkele kinderen gaat het sowieso allemaal te snel, zij hebben tijd nodig om de overgang van thuis naar school te maken.

Al die hectiek en onrust neemt het kind mee naar binnen. En als leerkracht wil je de dag rustig beginnen, maar er is simpelweg geen tijd en ruimte om aandacht te geven aan dat waar de kinderen ’s ochtends vol van zitten. Het zouden ellenlange kringgesprekken worden en je hebt op dat moment nu eenmaal geen tijd voor een uitgebreide één op één counseling-sessie .

Toch kun je op eenvoudige wijze een kind helpen om de dag te beginnen en zich te focussen op school, thuis even los te laten en met aandacht en concentratie bewust aan de taak te beginnen die op hem wacht.

Laat kinderen voor je ‘ s morgens met de les begint eerst ‘aankomen’

Een voorbeeld van een ‘aankomoefening’ is het vragentrio: ‘Drie op een rij’. Stel de vragen aan de kinderen, eventueel met hun ogen dicht en ontspannen zittend op hun stoel, voeten op de grond. Leidt ze bij iedere volgende vraag meer naar het hier en nu. (Dit kan ook in tweetallen of groepsgewijs met enkele kinderen centraal).

  1. Waar kom ik zonet vandaan? Even laten vertellen, in de groep of aan elkaar.
  2. Waar ben ik nu? Elkaar aankijken en contact laten maken met de ruimte om hun heen, zoals rond laten kijken of ze iets nieuws zien.
  3. Wat ga ik doen? Voel eens of je er zin in hebt? Sta maar even stil bij dat gevoel.

Een kind krijgt zo de kans om de overstap naar school te maken. Je geeft het de ruimte om zich bewust te worden van het hier en nu en zijn of haar gevoel van de dag. Dat zorgt voor meer aandacht en rust bij het kind en uiteraard werkt dat door in de groep.

Geen tijd?
Besef dat zo’n eenvoudige oefening zoveel rust en aandacht geeft dat de tijd die je eraan besteedt zich dubbel en dwars uitbetaalt in de vorm van meer concentratie, aandacht en rust in de groep.

Ook thuiskomen
Iets dergelijks kan je natuurlijk ook thuis doen, als je kind na een drukke dag weer terug komt in het gezin.

In de 2-daagse training/bijscholing: ‘Groep in Balans’ voor leerkrachten in het primair en speciaal onderwijs geef ik je een schatkist aan werkvormen, tips en oefeningen om direct mee aan de slag te gaan om je kinderen, je groep en jezelf meer in balans te brengen. Meer info: www.yokidoki.nl

Over de auteur van deze tip

Als trainer, docent en coach wil ik kinderen, jongeren en volwassenen inspireren tot het (her)vinden van hun innerlijke kracht en spirit. Dit doe ik door ze te leren verbinding maken tussen hoofd, hart en lijf met yoga-, ontspannings-, vitaliteit- en bewustzijnslessen/cursussen/workshops.
Met Yokidoki verzorg ik verschillende workshops en trainingen op dit gebied voor onderwijs en kinderopvang op locatie. De 2-daagse training ‘Chillen met je billen’ (Groep in Balans) voor leerkrachten en pedagogische begeleiders geef ik enkele keren per jaar in de inspiratie-ruimte bij Educare.

Mijn andere passie is voeding en gezondheid. Wellicht ken je me van Educare, waar ik tot voor kort veel van mijn kennis en ervaring kwijt kon als vaste auteur voor de gezondheidsrubriek.
Op www.yokidoki.nl kun je je aanmelden voor een gratis e-cursus ‘Chillen met je billen’. Op www.yokidokigezond.nl kun je het gratis e-book ‘Gezond het jaar rond’ downloaden.

Naam: Marien van Os
Ilja Regenboogyoga
Website:

Meer tips van Marien »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.