In veel lesmateriaal wordt de nadruk gelegd op de verschillen tussen de mensen, in plaats van op de overeenkomsten. Willen we dat kinderen opgroeien in het besef dat we weliswaar verschillend, maar toch één grote familie zijn, dan is het beter om met al die volkeren kennis te gaan maken alsof je bij je familie op bezoek gaat.
Reis in 80 dagen virtueel de wereld rond…
Dit spel speel je gedurende een langere periode; het kan thuis met het hele gezin of op school in een groep gespeeld worden.
Start: laat de film ‘Rond de wereld in 80 dagen’ zien om iedereen vast in de stemming te brengen. Daag de kinderen uit om deze reis om de wereld na te bootsen. Alleen stappen we niet in een voertuig, maar gebruiken we boeken en internet. En wie weet vind je kleding en voorwerpen uit het land waar je ‘bent’: in een museum, gewoon in de winkel of misschien wel bij iemand thuis.
Pak de wereldbol of -kaart erbij en bedenk samen via welke route jullie de wereld rond willen gaan. Iedere week komt er een ander land aan de beurt. Je hoeft niet alle landen aan te doen; probeer wel van ieder continent minimaal één land te bezoeken.
Spreek ook af of de kinderen gezamenlijk of in groepen op reis gaan, tenzij je dit liever aan het toeval en het enthousiasme van het moment overlaat.
Spreek vervolgens af wat de groep moet ‘verzamelen’ om aan te tonen dat je ergens geweest bent. Denk hierbij aan informatie over bijvoorbeeld beroemdheden, muziek, volksverhalen, de muntsoort, het eten, kleding, huizen, waar de mensen van leven, hun vlag, welke feestdagen ze hebben en hoe ze die vieren. Hoe meer je kunt laten luisteren, zien, proeven, ruiken en voelen, hoe beter het is.
Prik een vaste dag en tijd in de week waarop iedereen laat zien wat er verzameld is voor hun land van die week.
Ideeën voor de uitwerking:
- Maak een eigen kaart van de route en teken een symbool op ieder land dat bezocht wordt (bijvoorbeeld de Eiffeltoren voor Frankrijk, de pyramiden voor Egypte etc.)
- Interview de groep over het land wat bezocht is en laat iedereen antwoorden alsof zij inwoners van dit land zijn.
- Woont er iemand uit het land van de week in de buurt? Dan zou je die kunnen uitnodigen om iets over hun land te komen vertellen.
- En misschien is het mogelijk om e-mailcontact te leggen met iemand uit het land waar je die week ‘op bezoek bent’. Dan is het helemaal spannend!
- Sluit het spel af met een Folklore feest met muziek, hapjes en drankjes uit de landen die bezocht zijn.
Dit spel staat uitgebreid beschreven in het boek Het Wereld Kerncurriculum van de Robert Muller school. Dit boek kost €12,50 en je kunt het bestellen door een mailtje te sturen aan info@spabonneeservice.nl met als onderwerpregel: Wereld Kerncurriculum. Vermeld hierin je naam en adres en dat je wilt betalen via acceptgiro.
Error thrown
Call to undefined function ereg()