Kinderen, maar ook hun ouders, staan er meestal niet zo bij stil welke kwaliteiten en vaardigheden ze allemaal in huis hebben. Of die ze nog willen leren, of die een ander al heel goed kan. Het kan best aardig zijn om hier eens aandacht aan te besteden met een groepje kinderen.
Maak een kwaliteitenkwartet
Dit heb je nodig:
- Een flink aantal stevige lege kaartjes.
- Een groot vel papier.
- Pennen, potloden, stiften, stickertjes enz.
Ga als volgt te werk:
-
Start met brainstormen op het grote vel papier:
- Over eigenschappen: Ik ben…
- Over kwaliteiten: Ik heb…
- Over vaardigheden: Ik kan…
- Over wensen: Ik zou willen dat ik ben…, heb,… kan…
- Over wat je nog wil leren…
- Over wat je nodig hebt om…
Kijk hierbij ook naar wat voor ieder de allerbelangrijkste eigenschap, kwaliteit en vaardigheid is. En wellicht zijn er nog meer onderwerpen te verzinnen. Zo nodig spreek je een context af, bijvoorbeeld thuis, school, vrienden, enz.
-
Bepaal met elkaar welke 4 belangrijkste onderwerpen per kwartetset op de kaartjes worden genoteerd.
-
Schrijf, teken, plak en versier ieder kaartje.
-
Zorg voor een herkenbaar signaal per kwartetset.
-
Maak tot slot een mooi doosje om jullie eigen kwartet in op te bergen.
Speel het kwartetspel zo vaak je wilt. Enne… wees royaal met aanmoedigen en bemoedigen!