Tip over verbondenheid met Jezelf

Bekijk het eens van een andere kant

door Tea Adema

Relativeren moet je leren. En dat dit nog lang niet altijd makkelijk is, hebben we kunnen zien in de uitslagen van de 2e kamerverkiezingen…

Kinderen kunnen niet automatisch iets vanuit een andere positie bekijken. Wij volwassenen zijn het voorbeeld. Kinderen leren van hoe wij (liefst genuanceerd) reageren op informatie. Dit is een passieve manier van leren. We kunnen kinderen ook uitdagen om zaken bewust op een andere manier te bekijken.

Leer kinderen hun fantasie te gebruiken om een mening te vormen.

Jonge kinderen.

Je kunt kinderen al van jongs af aan leren hun fantasie te gebruiken:

  • Verzin verhaaltjes over de dieren in je omgeving.
  • Bedenk samen wat er zou gebeuren als je kon toveren.
  • Wat zou je zien als je op een wolk zou reizen?
  • Wat zou oma, de juf of je vriendinnetje daarvan vinden?
  • Ga eens ondersteboven op een stoel hangen en kijk hoe alles er dan uit ziet.
  • Wat zou je doen als je zou durven… ?

Oudere kinderen.

Oudere kinderen kun je uitdagen om een eigen mening te vormen. Praat na het jeugdjournaal zo nu en dan verder over een onderwerp. Laat kinderen nieuwsberichten die hen aanspreken uit de (jeugd)krant knippen en bespreek deze dan aan de hand van de volgende soort vragen:

  • Als jij de koningin zou zijn, wat zou je beslissen?
  • Als je huis was ingestort door een aardbeving, hoe zou je je dan voelen?
  • Als morgen de benzine op was, wat zou er dan gebeuren?
  • Wat zou een kind uit arm Afrika het raarst vinden als die bij jou kwam logeren?
  • Waar zou je oma zich het meest over verbazen?
  • Stel je voor dat jij zou mogen beslissen over dieven en moordenaars, wat zou je dan doen?
  • Hoe kan je het voor iedereen goed doen in je klas?
  • Wat zou je meester vinden van je voorstel.
  • Welke voordelen kan je noemen?
  • Welke nadelen kan je noemen?
  • Enz, enz…

Essentie is dat je het kind uitdaagt onderwerpen vanuit zichzelf, vanuit de ander en vanuit de positie van het grote geheel te leren bekijken. En dat mag best met een hele grote portie fantasie en met de nodige hulp.

Wil je het bijvoorbeeld wat beeldender maken, maak dan op een groot vel papier een soort muurkrant waarin het onderwerp van gesprek bovenaan staat en datgene wat genoemd is daaronder. Laat het vervolgens een paar dagen bezinken. Daarna kun je kiezen om het er nogmaals over te hebben of het te verwijderen.

Over de auteur van deze tip

Al jaren heb ik een Praktijk voor Kindercoaching. Naast het coachen van kinderen en hun ouders verzorg ik een uitgebreide opleiding tot kindercoach voor mensen die het verschil willen maken.

Ruim 25 jaar heb ik ervaring als leidinggevende, manager en coach in het bedrijfsleven en in de gedwongen (jeugd)hulpverlening.

Ik heb vooral gewerkt met bijzondere (mensen) kinderen en sta voor een respectvolle, humorvolle en liefdevolle benadering.
Daarnaast zijn nuchterheid, volledige aandacht en acceptatie belangrijke kernwaarden voor mij.
Steeds meer durf ik te vertrouwen op de kracht die ieder kind en zijn ouder(s) in zich hebben en die graag gezien en gehoord wil worden.

Mijn uitdaging is om samen met kinderen, hun ouders én cursisten de krachtbronnen aan te boren. zodat ieder in staat is zijn eigen (noodzakelijke) pad te lopen. En op deze manier mag ik iedere dag weer veel leren van kinderen, hun ouders en cursisten.
Over mijn ervaringen houd ik een web-log bij.

Naam: Tea Adema
Praktijk voor Kindercoaching
Websites:

Meer tips van Tea »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.