Tip over verbondenheid met de Ander

Regels en afspraken vervelend? Hoe kom je erbij!

door Marijke Sluijter

Een van de lastigste dingen om te leren is misschien wel het leren omgaan met regels en afspraken. Je leert het snelst een nieuwe vaardigheid als:

  • Je het het leuk vindt om te doen;
  • Je het zelf hebt bedacht;
  • Je er zelf om gevraagd hebt;
  • Je er pas mee te maken krijgt als je eraan toe bent.

Regels en afspraken voldoen meestal niet aan deze voorwaarden. Je leert natuurlijk ook wel snel van straf, maar daarbij leer je meestal ook die straf te vermijden door je stiekem juist niet aan de regels te houden…

Opvoeders hebben natuurlijk liever dat kinderen zich met overtuiging aan de regels houden, gewoon omdat dat voor iedereen, dus ook voor het kind, veel prettiger is. Hoe kun je je kinderen dan leren omgaan met regels en afspraken op een manier die voor iedereen plezierig is?

Het spel ‘Sterrenhemel‘ leert kinderen omgaan met regels en afspraken

Door het spel Sterrenhemel te spelen leer je zelf regels bedenken, afspraken maken en je hieraan houden. Het is leuk om te doen en je kunt het zo makkelijk of ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Zo speel je het:

Leg een tekenpapier in het midden en ga er met twee tot vier personen omheen zitten. (Leg de kleurpotloden ook meteen klaar!) Teken nu met een blauw kleurpotlood een cirkel en vraag alle deelnemers om beurten een ster te tekenen. Ga door tot de cirkel redelijk vol zit, maar er nog wel ruimte is voor het ruimtereizen dat we hierna gaan doen.

Geef nu eerst zelf een eenvoudige regel, bijvoorbeeld: “Reis met je ruimteschip (kleurpotlood) van de ene naar de andere ster. Je kunt alleen ronde lijnen maken en kunt niet over de lijnen die er al staan.”

Waarschijnlijk ontstaan er meteen al discussies over wat je niet hebt gezegd: waar je moet beginnen en of je al dan niet meerdere keren op een ster mag landen. Dat mogen ze dan zelf bedenken.

Als je het spel nogmaals speelt, verander je de regels. Nu laat je bijvoorbeeld alleen maar rechte lijnen tekenen. Of je mag pas landen als je minstens één keer over een lijn bent gevlogen, of…

Speel het spel daarna nog eens en vraag de deelnemers welke afspraken ze zelf willen maken. Al doende ontdekken ze vanzelf alle mogelijkheden. Spelenderwijs leren ze onderhandelen en zich aan afspraken houden. Precies wat je wilt voor toekomstige burgers van een democratisch land!

NB – In dit spel zitten nog veel meer vaardigheden verborgen. Wil je weten welke? Kijk dan op www.zinvoltekenenmetkinderen.nl voor de volledige uitleg:
www.zinvoltekenenmetkinderen.nl/312/e-cursus/tip-zinvol-tekenen-8


Deze hele maand extra aandacht voor democratie:

Op het Educare Netwerk heeft de redactie een groep ‘Democratie kun je leren’ opgezet waar je ervaringen kunt delen over het opvoeden van kleine democraten. Hier kun je tevens de kiesschijf, een Educare katern over democratie en een interview over democratisch opvoeden van Marijke Sluijter met Micha de Winter downloaden. Kijk dus snel op: http://opvoedingenonderwijs.ning.com/group/democratiemoetjeleren

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 reacties

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()