Tip over verbondenheid met de Ander

Conflicten verbinden

door Meta Kierkels

Twee of meer kinderen die met elkaar in conflict zijn, komen in een negatieve spiraal die vaak tot afscheiding leidt. De boosheid breidt zich uit van de een naar de ander. En voor je het weet is er knallende ruzie, waar jij – met een beetje pech- ook nog bij betrokken bent.

Reik elkaar de hand als je boos op elkaar bent

Laat kinderen, van wie je weet dat ze snel met elkaar botsen, elkaars hand vast houden wanneer ze het oneens zijn of verschillende belangen hebben. De verbinding die daardoor tot stand komt maakt afscheiding (fysiek) onmogelijk. De kinderen verbinden zich en hun energie stroomt van de een naar de ander. Er is uitwisseling in energie en daardoor ook in visie en het verlangen om tot een oplossing te komen.

Natuurlijk kan je dit zelf ook met je kind doen. Het maakt jullie conflicten zachter.

Over de auteur van deze tip

Ik ben moeder, pedagoge en initiatiefnemer van Lindekracht. Dus opvoedkundige in praktijk en theorie, in hart en ziel. Je kunt wel zeggen dat ik het grootste deel van de dag bezig ben met opvoeding; is het niet met mijn eigen kinderen, dan is het wel met ouders en professionele opvoeders.
Ik geef volop cursussen, workshops en coaching. En met grote regelmaat schrijf ik artikelen voor dagbladen, regionale bladen en magazine’s. Uit alles wat ik doe straalt de boodschap: “Opvoeden is hartverwarmen(d)”.
En hoewel ik veel leer van de opvoeders met wie ik werk, leer ik nog veel meer van hun (en mijn) kinderen… zij zijn de ware meesters!

Bij Lindekracht kunnen ouders, leidsters en leerkrachten terecht voor cursussen, workshops en coaching die ondersteunt in een holistische, liefdevolle en realistische opvoeding.

Meta Kierkels
Naam: Meta Kierkels
Lindekracht, Praktijk voor opvoeding en ouderschap
Websites:

Meer tips van Meta »

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 reacties

    Error thrown

    Call to undefined function ereg()