Tip over verbondenheid met de Ander

Aanraken moet!

door Marijke Sluijter

Tegen elkaar aan hangen, over elkaar heen hangen, met elkaar stoeien, aan elkaar friemelen… als je erop let zie je dat kinderen elkaar voortdurend aanraken. En dat is maar goed ook! Uit onderzoek blijkt immers dat we niet zonder huidcontact kunnen. Een aai over de bol, een schouderklopje, een knuffel… als mens kun je niet zonder.

Op sommige scholen mogen kinderen elkaar helemaal niet meer aanraken of mogen leerkrachten een kind dat verdrietig is niet op schoot nemen. Dit beleid is ingegeven door de angst voor misbruik, maar voorkomt misbruik niet. Hoogstens voeden we een generatie op die helemaal niet meer weet hoe je elkaar met respect aanraakt.

Onvoldoende aanraking ondermijnt het welzijn van het kind: huidcontact is noodzakelijk voor het gevoel van veiligheid, de sociale ontwikkeling, het leervermogen en de gezondheid.Ook voor hun toekomstige rol als werknemer, partner en ouder is het belangrijk dat kinderen respectvol met aanraken en aan laten raken om leren gaan, want:
– In tientallen beroepen is aanraken een belangrijk deel van de functie;
– Een seksuele relatie is gebaseerd op elkaar aanraken;
– Elk mens moet de eigen en andermans grenzen kunnen bewaken en respecteren;
– Kinderen opvoeden kan niet zonder liefdevol aanraken.

Laten we daarom deze generatie leren elkaar liefdevol aan te raken, in plaats van het te verbieden.
Op school kan onderlinge kindermassage worden ingevoerd als rustmoment, thuis kan je je kind regelmatig masseren. Je kunt thuis, in de kinderopvang en in de gymles af en toe een spel doen waarbij je elkaar moet aanraken.

Speel eens met elkaars handen

Een groepje van 4-8 kinderen zit om een tafel. De begeleider vraagt hen hun handen op tafel te leggen en eens goed naar de verschillen te kijken. Er is verschil in grootte, dikte, kleur, vorm van nagels en lijnen in de handpalm. Nadat alle verschillen besproken zijn vraag je of er ook verschil in temperatuur is. Wie heeft koude handen, wie warme? De kinderen zullen dat vanzelf gaan voelen bij elkaar. Vraag dan door naar droog of vochtig, stevig of slap, ruw of glad, dik of dun, verend of knokig? Luister naar wat de kinderen nog meer voor verschillen ontdekken.

Dit kan genoeg zijn voor deze keer, maar je kunt ook het volgende raadspel spelen:

De bak met handen

Een van de kinderen krijgt een blinddoek voor. De anderen leggen hun handen op tafel. Het geblinddoekte kind probeert door te voelen van zoveel mogelijk handen de eigenaar te raden. Wie herkent de meeste handen?

In mijn boek ¬†‚ÄėAanraken, een levensbehoefte‚Äô (SWP) vind je nog veel meer aanraakspelen.

Over de auteur van deze tip

De ontwikkeling van mensen en de mensheid fascineert me. Ik vraag me altijd af wat er nodig is om een leerblokkade te overwinnen, wil weten wat iemand tegenhoudt om volledig tot bloei te komen en wat er nodig is om weer bij de levensstroom aan te haken.

Mijn werk als projectleider en coördinator bij Stichting Universele Opvoeding en het hoofdredacteurschap van Educare geven mij de kans om op die vraag een veelvoud aan antwoorden te krijgen.

Enkele keren per jaar geef ik cursussen aan leerkrachten, yogadocenten, kindercoaches en -therapeuten over aanraakspel en tekenen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.

Ik schreef toen ik in de jaren zeventig op Aruba woonde samen met Jacqueline van Ommeren ‘Educreation; hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’.

Terug in Nederland hielp ik babymassage in Nederland geaccepteerd te krijgen om de band tussen ouder en kind te versterken.

In 2002 introduceerde ik Onderlinge Kindermassage, een trend die uit Zweden kwam. Hierover schreef ik het boek ‘Aanraken, een levensbehoefte’. In april 2016 komt het uit in het Frans.

Momenteel geef ik aan leerkrachten, docenten van HVO en pedagogische opleidingen, kinder- of gezinscoaches en kindertherapeuten cursussen Zinvol Tekenen met Kinderen. Dit zijn communicatieve tekenspellen om het contact met kinderen te verdiepen. Ze werken in op de ontwikkeling van de cognitieve, emotionele en sociale intelligentie.

Om ouders, opvoeders en leerkrachten aan te moedigen meer met kinderen te gaan tekenen ontwikkelde ik in 2014 de ‘Droedel-App”: 52 tips voor een wekelijkse droedel.

Droedelen is gedachteloos bewegen op papier als ontspanningsmoment. Je hoeft niet je best te doen om het mooi te maken, want dat is niet het doel. Maar vaak wordt het mooier dan je dacht. En, kinderen doen graag met je mee!

Reageer op deze tip

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.